• <
bulk_cargo_port_szczecin

Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż na wysokim poziomie

PMK

26.08.2018 15:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż na wysokim poziomie

Partnerzy portalu

Bałtycki Indeks Towarowy ze spadkiem, ale wciąż na wysokim poziomie - GospodarkaMorska.pl

Bałtycki Indeks Towarowy trzyma się na stabilnym poziomie od kilku tygodni. W środę jego wartość wyniosła dokładnie 1697 punktów, o 12 pkt mniej niż przed tygodniem.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Najwięcej spadł index capesize, aż 16 punktów, do 2315 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 27,323 dolarów dziennie.

Indeks panamaxów z kolei spadł o 7 punktów, do 1504 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 22,832 dolarów dziennie.

Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów spadł o 3 pkt do 854 pkt, a handysize wzrósł o 2 pkt do 496 pkt.

Bałtycki Indeks Towarowy, jeden z najstarszych i najlepszych wskaźników gospodarczych przejdzie niedługo totalną przemianę.

Większą wagę w obliczeniu indeksu uzyskają teraz zarobki największych masowców capesize, które przewożą węgiel i żelazo. Z indeksu znikną za to wszelkie wskaźniki zarobków najmniejszych jednostek handysize.

Zmiany zostały przygotowane na życzenie funduszy giełdowych i biur rodzinnych, które chcą zainwestować w globalny wskaźnik przewozów towarowych – powiedział Stefan Abertijn przewodniczący Rady BDI.

Bałtycki Indeks Towarowy rejestruje wzrosty popytu na towary przemysłowe, które z kolei wskazują na ekspansję gospodarczą. Jego użyteczność jako wiodącego wskaźnika szybko maleje w okresach ekspansji floty armatorów, przez co stawki nie reagują na wzrost przewiezionych towarów.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.