• <
port_rezerwa_mega_1100_200

10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Port Północny (wideo, foto)

PMK

04.09.2017 19:56 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski 10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Port Północny (wideo, foto)
10 cudów polskiej gospodarki morskiej: Port Północny (wideo, foto) - GospodarkaMorska.pl

Port Północny to jedna z nowocześniejszych części portu morskiego Gdańsk, leżąca bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. Swoją siedzibę ma tu Naftoport, DCT Gdańsk oraz terminale masowe. I to tym ostatnim przyjrzymy się bliżej.

Jest to stosunkowo nowoczesna, głębokowodna (do 15 m zanurzenia) część portu zbudowana w latach 1970–1975 razem z Rafinerią Gdańską, z którą jest połączona rurociągiem. W 1984 roku została tam zbudowana obecnie najmłodsza w Polsce latarnia morska.

Po ukończeniu tej ogromnej inwestycji globalne przeładunki portu gdańskiego osiągnęły w roku 1978 rekordową wielkość - 27,7 mln ton. Obecnie Port Północny Sp. z o.o. prowadzi w gdańskim porcie terminal ładunków masowych, gdzie przeładowuje węgiel energetyczny i koksujący na eksport.
W roku 2008 spółka Port Północny została częścią belgijskiej grupy Sea-Invest. Obecnie terminal masowy Portu Północnego dysponuje wszystkimi atutami portu morskiego:

- zanurzenie Baltmax (15m) czyli możliwość obsługi wszystkich statków, które wejdą na Morze Bałtyckie
- duże place składowe umożliwiające składowanie i szybki załadunek towarów
- dobre połączenie kolejowe w głąb kraju.

Terminal posiada także sprawne i nowoczesne zaplecze techniczne: 2 dźwigi chwytakowe Liebherr LPS600, 5 zwałowarko-ładowarek Famak, 4 ładowarki kołowe Volvo/ Caterpilar, wywrotnicę, rozmrażalnię i załadownię wagonów.

Tuż po przejęciu spółki Port Północny Sea-Invest zaplanowała powiększenie terminalu o kierunek importowy węgla i innych suchych towarów masowych. Terminal importowy powstał w oparciu o pobliski teren i pirs przeładunkowy dzierżawione przez Rudoport SA, do roku 2010 spółkę zależną ArcelorMittal Polska, a obecnie, dzięki partnerstwu Sea-Invest i ArcelorMittal, spółkę zależną Portu Północnego.

Założeniem tej inwestycji, prowadzonej przez PORT PÓŁNOCNY, było połączenie terminalu eksportowego węgla i nowego terminalu importowego w jedną wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych towarów masowych umożliwiającą przeładunki tych towarów na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę.  W skład inwestycji weszły następujące elementy: 2 dźwigi o udźwigu 60 ton każdy, system przenośników taśmowych, zwałowarko-ładowarka, nowe place składowe, przenośnik łączący dwa terminale, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych, załadownia wagonów, system redukcji pylenia, system odprowadzenia wody, itp. Terminal został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków suchych masowych, głównie węgla i rudy żelaza, przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii z zakresu ochrony środowiska.  

Nowy terminal importowy może obsługiwać rozładunek statków ze średnią wydajnością 30 000 t na dobę i załadować ok. 20 składów wagonów po 2400 t przeznaczonych do transportu w głąb Polski oraz do Europy Środkowej.

Jednocześnie ładowarki statkowe na Pirsie Węglowym zostały połączone zarówno z istniejącym jak i nowym systemem przenośników, aby mógł odbywać się przeładunek węgla importowanego drogą morską w relacji tranzytowej na statki obsługujące rejon Morza Bałtyckiego. Montaż nowych urządzeń zaplanowano w taki sposób, aby utrzymać zdolności eksploatacyjne urządzeń eksportowych spółki Port Północny Sp. z o. o. w trakcie okresu realizacji inwestycji.

Z kolei baza przeładunku węgla w eksporcie składa się z rozbudowanej bocznicy kolejowej, dwóch wywrotnic wagonów, rozmrażalni wagonów (umożliwiającej rozładunek wagonów w bardzo niskich temperaturach), placów składowych zaopatrzonych w 4 zwałowarko-ładowarki, układu przenośników taśmowych oraz automatycznej próbobierni i pirsu ze stanowiskiem załadunkowym obsługiwanym przez 2 ładowarki statkowe, umożliwiającym przyjmowanie statków o długości 280 m.

Port Północny posiada również własne lokomotywy i wyszkolonych pracowników, co umożliwia obsługę kolejową innych terminali istniejących na terenie Portu Gdańsk oraz tych, które mogą powstać w przyszłości.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38847,00 $ tona -0,20% 22 paź
 Cynk 3494,00 $ tona -2,51% 22 paź
 Aluminium 2945,00 $ tona -2,26% 22 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.