• <

Port Lobito strategicznym punktem nowego korytarza handlowego Afryki

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Lobito strategicznym punktem nowego korytarza handlowego Afryki
Fot. Wikimedia Commons

Rząd włoski przeznaczył 270 mln dolarów na budowę linii kolejowej, zwanej korytarzem Lobito, która połączy kopalnie Zambii i Demokratycznej Republiki Konga (DRK) z atlantyckim portem Angoli, a docelowo przetnie wszerz cały kontynent.

Kolejne 50 mln dolarów Włosi już przekazali Africa Finance Corporation (AFC), panafrykańskiej organizacji finansowej wspierającej rozwój kontynentu i zaangażowanej w finasowanie projektu Lobito, o czym poinformował w mediach społecznościowych prezes tej instytucji, Samaila Zubairu.

Szef AFC poinformował również, że dodatkowe pieniądze na ten największy w Afryce projekt przeznaczy też Afrykański Bank Rozwoju (AfDB).

W ubiegłym tygodniu Massad Boulos, starszy doradca USA do spraw Afryki zapewnił podczas wizyty w DRK, że administracja prezydenta Donalda Trumpa, wbrew powszechnym obawom, nie wycofa się z finasowania projektu. Przypomniał przy okazji, że to za pierwszej prezydentury Trumpa Waszyngton udzielił Angoli pożyczki w wysokości 550 mln dolarów na rozpoczęcie prac związanych z budową liczącej ponad 1,3 tys. km afrykańskiej linii kolejowej i powiązanej z nią infrastruktury.

Budowana obecnie linia kolejowa połączy Luacano w Angoli z zambijską stacją kolejową w Chingola, zapewniając łączność z DRK i Tanzanią przez istniejącą już linię Tazara i przedłużając tym samym korytarz z portu Lobito nad Atlantykiem do portu Dar es Salaam na Oceanie Indyjskim. Koszty projektu oszacowano na przeszło 10 mld dolarów. 

tebe/ zm/ sp/

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.