Pierwsze miesiące tego roku miały pokazać, zdaniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia, że znaczenie infrastruktury portowej rośnie, tak jak ruch morski i tym samym rola na mapie globalnej logistyki.
Zdaniem zarządu portu zwiększenie wolumenu kontenerów to zasługa także uruchomienia nowego połączenia przez armatora MSC – Mediterranean Shipping Company i oficjalnego włączenia do siatki połączeń w ramach nowego serwisu Britannia, łączącego Azją z Europą. Port Gdynia obsługuje również zawinięcia w ramach serwisu Gemini Cooperation, czyli sojuszu dwóch znaczących armatorów kontenerowych: Maerska i Hapag-Lloyd. To także efekt dynamicznego rozwoju połączeń ro-ro oraz rosnącego wolumenu kontenerów, wspieranego m.in. przez współpracę z fińskim armatorem Finnlines.
Nowe serwisy czołowych armatorów sprawiają, że gdyńskie nabrzeża są coraz bardziej pełne statków. A to wymusza dalszy rozwój infrastruktury, by sprostać wyzwaniu rosnących przeładunków i zapewnić przepustowość. Do najważniejszych przedsięwzięć należy budowa Drogi Czerwonej w Gdyni oraz Portu Zewnętrznego, który ma obejmować ok. 150 ha przestrzeni, która powstanie dzięki zalądowieniu obszaru morskiego. W efekcie powstaną nowe głębokowodne nabrzeża, o łącznej długości 3330 metrów i głębokości do 17 metrów.
- Nowe połączenia i partnerstwa to nie tylko rozwój operacyjny, ale także element naszej długofalowej wizji zrównoważonego portu, który łączy odpowiedzialność środowiskową z innowacyjnością - podkreślił Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Dzięki rozwojowi portu rośnie liczna połączeń na trasie Azja - Europa, jest wzmacniania współpraca z partnerami międzynarodowymi, są oferowane nowoczesne i ekologiczne rozwiązania transportowe, a także są notowane rosnące liczby w zakresie obsługi kontenerowej. Zgodnie z danymi gdyńskiego portu, zysk netto za pierwsze półrocze 2025 roku wyniósł 81,6 mln zł, co oznacza wzrost o 19,4% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. Port Gdynia obsłużył też niemal 13,1 mln ton ładunków, z czego 65% struktury ładunkowej stanowiła drobnica. W tej kluczowej grupie przeładunki wzrosły o niemal 10%, osiągając poziom 8,5 mln ton. W przypadku przeładunków kontenerowych, wolumen wzrósł nie tylko w ujęciu tonażowym (+0,5 mln ton, +11,1% w stosunku do pierwszego półrocza ubiegłego roku), ale również w liczbie przeładowanych TEU (odpowiedników kontenera 20-stopowego). Sumarycznie, Port Gdynia obsłużył 536 198 TEU, co stanowiło skok o 19%.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania