W pierwszym kwartale 2021 oddano do rozbiórki 204 statki. Aż 155 z nich trafiło na plaże południowej Azji, gdzie panują niskie standardy bezpieczeństwa, zarówno dla pracowników, jak i środowiska.
Z raportu opublikowanego przez organizację Shipbreaking Platform wynika, że najwięcej statków w stoczniach rozbiórkowych południowej Azji zostawili Grecy, Japończycy, Emiratczycy i Południowi Koreańczycy. Zaledwie 49 statków trafiło do stoczni rozbiórkowych określonych jako „zielone”, czyli spełniające standardy środowiskowe i zatrudnienia. 23 z nich trafiły do rozbiórki na terenie Unii Europejskiej, 24 do Turcji, zaledwie dwie sztuki do Chin.
Prawie jedna trzecia statków sprzedanych do złomowania w południowej Azji w pierwszym kwartale roku na krótko przed wylądowaniem w swoim ostatnim porcie zmieniło banderę na Komory, Gabon, Palau lub Saint Kitts i Nevis. Statki będące w tych rejestrach zazwyczaj nie są funkcjonalne i zazwyczaj zarejestrowane tam jednostki zmierzają właśnie do rozbiórki, jako że rejestry te oferują zniżki na ostatnią rejestrację przed złomowaniem. Z tego też powodu te bandery są popularne pośród pośredników handlujących złomem, odkupujących stare i zniszczone statki od właścicieli za gotówkę i sprzedających je dalej na złom. Firmy te są często umieszczone na szarej lub czarnej liście przedsiębiorstw, ze względu na ich nieuczciwe praktyki i nieprzestrzeganie międzynarodowego prawa morskiego.
Ze względu na fatalne warunki bezpieczeństwa w wielu stoczniach rozbiórkowych w południowej Azji, sprzedaż tam statków jest odradzana. W pierwszym kwartale 2021 roku w wypadkach w takich zakładach w Bangladeszu, Pakistanie i Indiach zmarło przynajmniej sześciu pracowników, czterech odniosło obrażenia, a są to jedynie przypadki, o których międzynarodowe środowisko zostało poinformowane.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów