• <
nauta_2024

Pierwszy prom dla PŻM w ramach programu „Batory” wykańczany przy nabrzeżu w „Remontowej”

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy prom dla PŻM w ramach programu „Batory” wykańczany przy nabrzeżu w „Remontowej”
Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Po zeszłotygodniowym wodowaniu kadłuba pierwszego promu budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” dla polskich armatorów, konstrukcja cumuje przy stoczniowym nabrzeżu, gdzie kontynuowane są prace.

Zwodowany prom jest pierwszym z trzech zamówionych przez państwową spółkę Polskie Promy. Wszystkie będą budowane w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”. Dwa z tych statków – pierwszy i trzeci – pływać będą w barwach linii Unity Line należących do Polskiej Żeglugi Morskiej, zaś drugi w liniach Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Kontrakt zawiera także opcję budowy czwartego promu dla PŻB.

Wszystkie promy będą niskoemisyjne, zasilane silnikami na LNG ze wspomaganiem bateryjnym. Jednostki będą mierzyć po 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Linia ładunkowa mierzyć będzie 4100 m. Promy rozwiną maksymalną prędkość 19 węzłów, a podróżować nimi będzie mogło 400 pasażerów i 50 członków załogi. Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design. Przekazanie Ro-Paxa zamawiającemu ma nastąpić w 2025 roku.

Kadłub pierwszej jednostki, po wodowaniu przy pomocy zanurzalnego doku, został odholowany do nabrzeża. Tam kontynuowane są prace wyposażeniowe, zamontowana zostanie także gotowa już nadbudówka. Kadłub już wyposażony jest w napęd, silniki i część systemów ogólnookrętowych.

Jednostka powstaje w ramach rządowego programu „Batory”. Jego celem jest stymulowanie rozwoju technologii, projektowania i budowy jednostek pływających i konstrukcji morskich w Polsce, przesunięcie sektora stoczniowego w kierunku produkcji innowacyjnych produktów i wyspecjalizowanych jednostek o wysokiej wartości dodanej. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, program ma cztery autonomiczne części: budowa promów pasażersko-samochodowych dla polskich armatorów, wspieranie tworzenia i wdrażania nowoczesnych technologii okrętowych, budowa nowoczesnej modułowej platformy offshore, stworzenie „Zielonej Stoczni” w kraju.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.