Saronic Ferries wprowadzi do serwisu prom elektryczny w 2026 r. Armator zlecił opracowanie projektu C-Job Naval Architects. Będzie to pierwszy w pełni elektryczny RoPax w Grecji.
– Wykonujemy krok w kierunku czystszego świata i zakładamy, że nasza działalność operatorska na Wyspach Sarońskich będzie inspiracją dla innych do zainicjowania rozwoju zielonej floty w Grecji – powiedział George Papaioannides, partner w Saronic Ferries.
Saronic Ferries jest największym operatorem promowym na Zatoce Sarońskiej. Jego połącznia obsługuje pięć zaawansowanych wiekowo promów pływających między Pireusem a wyspami Egina, Agistri, Metana i Poros. Serwisy działają przez cały rok, zapewniając transport lokalnym społecznościom dojeżdżającym do pracy, jak i licznym turystom odwiedzającym Grecję w trwającym kilka miesięcy sezonie turystycznym.
– Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani jako partner Saronic Ferries w celu rozwoju ich bezemisyjnego promu i wspierania [wdrażani, red.] zrównoważonej strategii rozwoju – powiedział Nikos Papapanagiotou, dyrektor C-Job Ateny po ogłoszeniu przez Saronic Ferries planów wprowadzania do eksploatacji promu elektrycznego.
– Badamy alternatywne paliwa i źródła energii od prawie dekady i zastosowaliśmy tę wiedzę i inne innowacje w naszych projektach. Dzięki naszemu doświadczeniu i zespołowi badawczo-rozwojowemu jesteśmy w stanie pokazać, jak wybory projektowe wpłyną na operacje i stworzyć optymalny projekt dla każdej sytuacji – wyjaśnia Papapanagiotou w najnowszym komunikacie.
Założeniem wyjściowym projektu jest w pełni elektryczny napęd. Prom jest większy niż większość budowanych obecnie statków elektrycznych – zaznacza w komunikacie prasowym armator. Prom musi spełniać wymagania pogodowe panujące w rejonie Morza Egejskiego i bezpieczeństwo przejścia z Pireusu na wyspy.
Zamawiający określił, że RoPax powinien mieć co najmniej 279 stóp długości i 52 stóp szerokości. Przestrzeń i środki ratunkowe mają zapewnić przewóz do 800 pasażerów. Linia ładunkowa zapewniać ma transport 85 samochodów osobowych lub sześć ciężarówek z miejscem dla 55 samochodów. Armator nie podał oczekiwań co do baterii i siłowni elektrycznej. Założono, że prom będzie ładowany podczas cumowania w Pireusie. Maksymalną prędkość określono na 14,5 węzła. Nowy prom ma również zawierać inne rozwiązania energooszczędne. Operator stawia również na oryginalną aranżację wnętrz.
– Jesteśmy liderem w zachęcaniu potencjalnych interesariuszy do wprowadzania innowacyjnych zmian i postępu, zarówno w zakresie projektowania statków, jak i infrastruktury lądowej i ładowania baterii – powiedział Joseph Lefakis, inny z partnerów w Saronic Ferries.
Biuro projektowe C-Job Naval Architects ma doświadczenie w rozwiązaniach innowacyjnych na statkach. W swoim portfelu ma kilka innowacyjnych projektów, w tym zbiornikowiec do przewozu ciekłego wodoru.
Armator zapowiada, że prom ma obsługiwać połączenie między Pireusem a wyspami Egina i Agistri To pierwszy krok w realizacji strategii Saronic Ferries. Jej celem jest eksploatacja floty bezemisyjnej. Do 2040 r. armator ma zamiar wymienić wszystkie promy. Pierwszy powinien wejść do serwisu w 2026 r. Podstawowym warunkiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w Pireusie – zastrzega armator.
Do wyspy Egina z Pireusu i z powrotem prom płynie łącznie 2 godziny, więc projektanta napędu czeka wyzwanie. Baterie będą musiały zapewnić energię, by statek przez tak długi okres mógł przebyć trasę i bezpiecznie zacumować do punktu ładowania. Produkcja energii na wyspach nie zapewni zapewne szybkiego ładowania promu. Do pozostałych wysp prom płynie od 1,5 godz. do 2 godz.
Warto więc poinformować, że bałtycki hub statków zeroemisyjnych BSSC, który koordynowany jest przez Crist ma na swoim koncie doświadczenie w budowie promów elektrycznych, a koordynowany przez Grupę Technologiczną ASE hub Green Tech w wykorzystaniu magazynów energii oraz budowie stacji ładowania wodorem. Na razie to doświadczenie wykorzystują partnerzy z krajów skandynawskich. Może więc czas zainteresować się rynkiem Morza Egejskiego? Należy dodać, że od ponad dwóch lata działa w Polsce C-Job Gdańsk.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów