• <
KONGSBERG_2023

Orion I - offshorowy kolos wszedł do Portu Gdańsk. To na nim runął jeden z największych dźwigów świata

zk

26.03.2021 12:38 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Orion I - offshorowy kolos wszedł do Portu Gdańsk. To na nim runął jeden z największych dźwigów świata

Partnerzy portalu

Orion I - offshorowy kolos wszedł do Portu Gdańsk. To na nim runął jeden z największych dźwigów świata - GospodarkaMorska.pl
Orion I wchodzi do Portu Gdańsk // Fot. gospodarkamorska.pl

W piątek do Portu Gdańsk, wpłynął jeden z najnowszej generacji statków instalacyjnych offshore Orion I, którego właścicielem jest belgijska grupa Deme. Po ubiegłorocznym wypadku podczas próby przeciążeniowej żurawia w Rostocku, statek wstępnie musi przejść renowację poszycia i płyty fundamentowej pod żurawiem.

Budowa Oriona dla GeoSea (filia firmy DEME) przez COSCO (QIDONG) OFFSHORE CO., LTD. – nowoczesnej morskiej jednostki montażowej, o długości 216,5 m i mocy 44 180 kW, z dynamicznym pozycjonowaniem rozpoczęła się w marcu 2018 roku. Statek jest napędzany skroplonym gazem (LNG). Firma Wärtsilä wyposażyła jednostkę w cztery 9-cylindrowe silniki dwupaliwowe (46 DF) oraz dwa 6-cylindrowe silniki dwupaliwowe (20 DF), a także sześć specjalnie skonstruowanych napędów sterów. Dodatkowo posiada innowacyjne rozwiązania przyjazne dla środowiska - system odzysku ciepła odpadowego, który przetwarza ciepło z gazów spalinowych i wody chłodzącej na energię elektryczną.

Jednostka została wyposażona  w gigantyczny dźwig firmy Liebherr. Żuraw Liebherr HLC 295000 o wysokości 90 m, którego wysięgnik mierzy 160 metrów długości, został zamontowany na 800-tonowym postumencie na pokładzie. Posiada udźwig na wysokość 50 m około 3000 ton – co w przybliżeniu odpowiada ilości dziewięciu w pełni załadowanych samolotów A380. Bezkonkurencyjność giganta to możliwość podnoszenia ładunków na wysokość ponad 170 m.

Jednostka jest wykorzystywana podczas instalacji konstrukcji  morskich farm wiatrowych, ale także i elementów infrastruktury morskiej sektora paliwowego.  

Podczas zaplanowanej próby przeciążenia żurawia Liebherr HLC 295000, w porcie Rostock – gdzie była prowadzona ostatnia faza budowy i wyposażenia, 2 maja 2020 roku nastąpił poważny wypadek podczas standardowo przeprowadzanej procedury testowej – maksymalnego udźwigu.

Do incydentu doszło podczas unoszenia z wody zabalastowanej barki. „Obecnie znane fakty wskazują, że zdarzenie miało miejsce przy obciążeniu około 2600 ton i spowodowało reakcję łańcuchową, która doprowadziła do wypadku” - podano w oficjalnej informacji producenta żurawia. Podczas wypadku kilka osób odniosło niewielkie obrażenia.

Gigant trafił do Gdańskiego Portu około godziny 12.30,  a następnie zostanie zadokowany w stoczni Remontowa.

Jak wynika z naszych informacji, w rejonie Dworca Drzewnego w Gdańskim Porcie, odbyło się testowe cumowanie instalacyjnej jednostki turbin wiatrowych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.