W piątek do Portu Gdańsk, wpłynął jeden z najnowszej generacji statków instalacyjnych offshore Orion I, którego właścicielem jest belgijska grupa Deme. Po ubiegłorocznym wypadku podczas próby przeciążeniowej żurawia w Rostocku, statek wstępnie musi przejść renowację poszycia i płyty fundamentowej pod żurawiem.
Budowa Oriona dla GeoSea (filia firmy DEME) przez COSCO (QIDONG) OFFSHORE CO., LTD. – nowoczesnej morskiej jednostki montażowej, o długości 216,5 m i mocy 44 180 kW, z dynamicznym pozycjonowaniem rozpoczęła się w marcu 2018 roku. Statek jest napędzany skroplonym gazem (LNG). Firma Wärtsilä wyposażyła jednostkę w cztery 9-cylindrowe silniki dwupaliwowe (46 DF) oraz dwa 6-cylindrowe silniki dwupaliwowe (20 DF), a także sześć specjalnie skonstruowanych napędów sterów. Dodatkowo posiada innowacyjne rozwiązania przyjazne dla środowiska - system odzysku ciepła odpadowego, który przetwarza ciepło z gazów spalinowych i wody chłodzącej na energię elektryczną.
Jednostka została wyposażona w gigantyczny dźwig firmy Liebherr. Żuraw Liebherr HLC 295000 o wysokości 90 m, którego wysięgnik mierzy 160 metrów długości, został zamontowany na 800-tonowym postumencie na pokładzie. Posiada udźwig na wysokość 50 m około 3000 ton – co w przybliżeniu odpowiada ilości dziewięciu w pełni załadowanych samolotów A380. Bezkonkurencyjność giganta to możliwość podnoszenia ładunków na wysokość ponad 170 m.
Jednostka jest wykorzystywana podczas instalacji konstrukcji morskich farm wiatrowych, ale także i elementów infrastruktury morskiej sektora paliwowego.
Podczas zaplanowanej próby przeciążenia żurawia Liebherr HLC 295000, w porcie Rostock – gdzie była prowadzona ostatnia faza budowy i wyposażenia, 2 maja 2020 roku nastąpił poważny wypadek podczas standardowo przeprowadzanej procedury testowej – maksymalnego udźwigu.
Do incydentu doszło podczas unoszenia z wody zabalastowanej barki. „Obecnie znane fakty wskazują, że zdarzenie miało miejsce przy obciążeniu około 2600 ton i spowodowało reakcję łańcuchową, która doprowadziła do wypadku” - podano w oficjalnej informacji producenta żurawia. Podczas wypadku kilka osób odniosło niewielkie obrażenia.
Gigant trafił do Gdańskiego Portu około godziny 12.30, a następnie zostanie zadokowany w stoczni Remontowa.
Jak wynika z naszych informacji, w rejonie Dworca Drzewnego w Gdańskim Porcie, odbyło się testowe cumowanie instalacyjnej jednostki turbin wiatrowych.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries