W piątek do Portu Gdańsk, wpłynął jeden z najnowszej generacji statków instalacyjnych offshore Orion I, którego właścicielem jest belgijska grupa Deme. Po ubiegłorocznym wypadku podczas próby przeciążeniowej żurawia w Rostocku, statek wstępnie musi przejść renowację poszycia i płyty fundamentowej pod żurawiem.
Budowa Oriona dla GeoSea (filia firmy DEME) przez COSCO (QIDONG) OFFSHORE CO., LTD. – nowoczesnej morskiej jednostki montażowej, o długości 216,5 m i mocy 44 180 kW, z dynamicznym pozycjonowaniem rozpoczęła się w marcu 2018 roku. Statek jest napędzany skroplonym gazem (LNG). Firma Wärtsilä wyposażyła jednostkę w cztery 9-cylindrowe silniki dwupaliwowe (46 DF) oraz dwa 6-cylindrowe silniki dwupaliwowe (20 DF), a także sześć specjalnie skonstruowanych napędów sterów. Dodatkowo posiada innowacyjne rozwiązania przyjazne dla środowiska - system odzysku ciepła odpadowego, który przetwarza ciepło z gazów spalinowych i wody chłodzącej na energię elektryczną.
Jednostka została wyposażona w gigantyczny dźwig firmy Liebherr. Żuraw Liebherr HLC 295000 o wysokości 90 m, którego wysięgnik mierzy 160 metrów długości, został zamontowany na 800-tonowym postumencie na pokładzie. Posiada udźwig na wysokość 50 m około 3000 ton – co w przybliżeniu odpowiada ilości dziewięciu w pełni załadowanych samolotów A380. Bezkonkurencyjność giganta to możliwość podnoszenia ładunków na wysokość ponad 170 m.
Jednostka jest wykorzystywana podczas instalacji konstrukcji morskich farm wiatrowych, ale także i elementów infrastruktury morskiej sektora paliwowego.
Podczas zaplanowanej próby przeciążenia żurawia Liebherr HLC 295000, w porcie Rostock – gdzie była prowadzona ostatnia faza budowy i wyposażenia, 2 maja 2020 roku nastąpił poważny wypadek podczas standardowo przeprowadzanej procedury testowej – maksymalnego udźwigu.
Do incydentu doszło podczas unoszenia z wody zabalastowanej barki. „Obecnie znane fakty wskazują, że zdarzenie miało miejsce przy obciążeniu około 2600 ton i spowodowało reakcję łańcuchową, która doprowadziła do wypadku” - podano w oficjalnej informacji producenta żurawia. Podczas wypadku kilka osób odniosło niewielkie obrażenia.
Gigant trafił do Gdańskiego Portu około godziny 12.30, a następnie zostanie zadokowany w stoczni Remontowa.
Jak wynika z naszych informacji, w rejonie Dworca Drzewnego w Gdańskim Porcie, odbyło się testowe cumowanie instalacyjnej jednostki turbin wiatrowych.
Protest pracowników portu w Hamburgu. Nie chcą stać się częścią MSC
Pojazd nawodny Drix zmienia spojrzenie na morską autonomiczność
Ulstein Verft podpisuje nowy kontrakt na budowę statku do układania kabli dla firmy Nexans
Uroczysty chrzest doku w Stoczni Pomerania
Babcock i HII wspierają budowę atomowych okrętów podwodnych w ramach programu AUKUS
MOL i Tsuneishi włączają się w "wyścig po metanol" i zamawiają swój pierwszy statek napędzany tym paliwem