Niemiecka grupa ekologów Deutsche Umwelthilfe (DUH) złożyła skargę przeciwko koncesji na eksploatację nowego pływającego terminala skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Wilhelmshaven w północno-zachodniej części Niemiec, argumentując, że związany z terminalem zrzut chloru jest szkodliwy dla środowiska - informuje w środę agencja Reutera. Nowy terminal zmniejsza uzależnienie Niemiec od rosyjskiej energii.
W złożonej do regulatora handlowego w Dolnej Saksonii skardze - która Reuters określa jako "ostatnią przeszkodę w staraniach rządu o zmniejszenie uzależnienia Niemiec od rosyjskiej energii" - DUH twierdzi, że koncesja powinna wygasnąć w 2032, a nie w 2042 roku.
DUH sprzeciwia się zrzutowi dużych ilości szkodliwego dla środowiska chloru, używanego do czyszczenia 294-metrowego tankowca Höegh Esperanza, obsługiwanego przez firmę Uniper.
Pływający terminal gazowy wyposażony w instalację do regazyfikacji (tzw. FSRU), oddany do użytku w grudniu w porcie na Morzu Północnym, ma pojemność około 165 tys. metrów sześciennych LNG. Został on wyczarterowany przez rząd niemiecki w celu zastąpienia rosyjskich dostaw gazu ziemnego dostawami z Norwegii, USA, krajów Zatoki Perskiej oraz w niewielkiej części z Holandii.
Skarga DUH pojawiła się po tym, gdy policja zaczęła usuwać demonstrantów sprzeciwiających się rozbudowie odkrywkowej kopalni węgla brunatnego i zwiększa ona rosnące napięcia wokół polityki klimatycznej Berlina - komentuje Reuters.
Ekolodzy twierdzą, że cele klimatyczne są zaniedbywane podczas kryzysu energetycznego spowodowanego inwazją Rosji na Ukrainę w 2022 roku, co wymusza powrót do bardziej zanieczyszczonych paliw.
„Nie może być żadnych rabatów dotyczących środowiska przy zatwierdzaniu instalacji do skroplonego gazu ziemnego” - powiedział szef DUH Sascha Mueller-Kraenner, dodając, że liczne stałe licencje na projekty paliw kopalnych zagroziłyby niemieckim celom klimatycznym.
„To musi być jasne, że zgodność z paryskim porozumieniem klimatycznym nie podlega negocjacjom. Żywotność terminala LNG musi być ograniczona do maksymalnie dziesięciu lat” - podkreślił Mueller-Kraenner.
Terminal w Wilhelmshaven uruchomiono w połowie grudnia 2022 r. Jego roczna przepustowość wynosi 10 mld metrów sześciennych, a od stycznia do marca mają nim przepłynąć 3 miliardy metrów sześciennych gazu. Roczne zużycie gazu ziemnego w Niemczech wynosi około 90 mld metrów sześciennych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów