• <

Nabrzeża dla portu instalacyjnego w Świnoujściu już gotowe

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Nabrzeża dla portu instalacyjnego w Świnoujściu już gotowe
Fot. X/Arkadiusz Marchewka

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że zakończyło się kolejne przedsięwzięcie związane z utworzeniem portu instalacyjnego w Świnoujściu. 

Na tydzień przed pierwotnie zaplanowanym terminem udało się przekazać pozwolenie na użytkowanie nabrzeży dla świnoujskiego portu instalacyjnego. Jak poinformował wiceminister, mowa jest o dwóch nabrzeżach, z których każde ma 250 metrów długości. Inwestycje zrealizował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Wspomniane nabrzeża zostały zaprojektowane w związku z obsługą największych jednostek nawodnych przeznaczonych dla branży offshore wind. Wśród nich będą specjalistyczne statki typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 14 MW i większych, oraz statkom typu heavy lift vessel służącym do transportu fundamentów turbin wiatrowych, z których każda będzie miała ponad 100 metrów wysokości i masę ok. 1000 ton.

Inwestycja należąca do Orlen Neptun ma zostać uruchomiona na początku 2025 roku. Zgodnie z zamierzeniami będzie to pierwszy tego typu terminal w Polsce i zarazem jeden z najnowocześniejszych w Europie. Przedsięwzięcie składa się z kilku etapów, realizowanych od 2023 roku. W związku z tą inwestycją powstaje także lądowa część terminala instalacyjnego na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Będą tam przeładowywane i składowane kluczowe elementy morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole.

Projekt terminala instalacyjnego, fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście


Zgodnie z podanymi w marcu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. informacjami, inwestycja otrzymała dofinansowanie wynoszące 85% kosztów całkowitych projektu pn. "Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej", pochodzące z Instrumentu "Łącząc Europę" na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, przy czym kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.