• <

Pierwszy pociąg z naczepami w Terminalu Promowym w Świnoujściu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Pierwszy pociąg z naczepami w Terminalu Promowym w Świnoujściu
Fot. ZMPSiŚ

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał, że po udanych listopadowych testach ruszyły pilotażowe transporty pociągów z naczepami ze Śląska przez Świnoujście i porty w Szwecji do Göteborga i Sztokholmu.

Pierwszy pociąg z naczepami został obsłużony w Terminalu Promowym w Świnoujściu 8 grudnia. Poprzedziły go prowadzone w listopadzie testy. Obecnie przewoźnik Freightliner PL ruszył z pilotażowymi przejazdami ze Śląska. Pociągi jadą do Świnoujścia, następnie płyną do portów w Szwecji, a tam mogą pojechać dalej, do Göteborga lub Sztokholmu.

– To historyczny moment – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów ZMPSiŚ. – 8 grudnia w Terminalu Promowym w Świnoujściu przyjęliśmy pierwszy pociąg intermodalny z naczepami, dołączając w ten sposób do europejskiej i światowej elity, rozwijającej intermodal. Robimy to, by jak najbardziej rozładować ruch drogowy z i do Terminalu Promowego w Świnoujściu.

– Transport intermodalny rokrocznie zyskuje na znaczeniu – mówi Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych i marketingu. – Nikomu w logistyce nie trzeba uzasadniać konieczności dążenia do zwiększenia udziału kolei w transporcie towarów. Skupiliśmy zatem swoje wysiłki na rozwoju transportu intermodalnego w oparciu o infrastrukturę portową terminala promowego w Świnoujściu – tłumaczy.

Fot. ZMPSiŚ


Dotychczas naczepy trafiały do Terminala Promowego za pośrednictwem ciężarówek. Port podaje, że rocznie w terminalu obsługiwane było 0,5 mln samochodów ciężarowych, co uzasadniało implementację projektu uwzględniającego kolej.

Pilotażowe przewozy stanowią przygotowanie do rozpoczęcia regularnych transportów z początkiem 2025 roku. Transport intermodalny to zarówno wygodna opcja dla klientów. Ich towar przez całą trasę, niezależnie od środka transportu, znajduje się w jednej naczepie, nie jest przeładowywany. Dzięki temu gestorzy ładunków mogą śledzić jego postępy poprzez zintegrowany system monitoringu.

– Rozwijając transport intermodalny realizujemy unijną politykę i ograniczamy m.in. emisję CO2 o aż 76%. Tak zorganizowany transport to nie tylko korzyść dla środowiska naturalnego, ale też wiele korzyści społeczno-ekonomicznych. Poprzez odciążenie transportu drogowego sprawiamy, że transport staje się mniej uciążliwy dla innych użytkowników dróg oraz mieszkańców miast i mniejszych miejscowości – komentuje Ryszard Kaczmarek, dyrektor ds. rozwoju rynku intermodalnego Freightliner PL.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.