• <

Kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu podpisane. Przedsięwzięcie idzie do przodu

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu podpisane. Przedsięwzięcie idzie do przodu
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że resort podpisał umowę na przeprowadzenie wywiadu ferromagnetycznego dna morskiego na obszarze przyszłego toru podejściowego dla terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz badań na lądzie. Łączny koszt tych dwóch umów to w przybliżeniu 12,8 mln zł.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował na portalu X (dawniej Twiter), badanie dna morskiego obejmie 5640 ha. pozwalając na wykrycie zalegających na dnie obiektów, w tym potencjalnie groźnych. Zanim ruszy budowa, należy ocenić stan dna morskiego, a należy pamiętać, że w tym rejonie mogą znajdować się choćby pozostałości z czasów II wojny światowej w postaci bomb lotniczych, min morskich czy zatopionej amunicji. Podobne znaleziska wpływały wcześniej na prace przy pogłębianiu toru wodnego między Szczecinem a Świnoujściem.

Wiceminister poinformował, że w zeszłym tygodniu została również podpisana umowa na przeprowadzenie badania na lądzie. Związany z tym wywiad ferromagnetyczny zostanie wykonany na obszarze 38,3 ha, w miejscu powstania infrastruktury dostępowej do terminala.

Ministerstwo otrzymało także raport z wywiadu przeprowadzonego na obszarze basenu portowego, przyszłej obrotnicy i falochronu. Zawarte w nim były informacje o zalegających na dnie obiektach, mogących utrudnić lub uniemożliwić prace. Wiedząc o nich władze oraz służby będą mogły przystąpić do ich usuwania. Arkadiusz Marchewka przekazał także, że o dalszych postępach w budowie terminala kontenerowego będzie na bieżąco informował.

Świnoujski terminal powstaje na wschód od gazoportu i będzie umiejscowiony na pirsie w morzu, a od strony morza ma być osłonięty falochronem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. stworzył również ogólne ramy koncepcji całej inwestycji, która ma być przyjazna środowisku. Istotną specyfiką działalności terminalu ma być jego minimalny wpływ na otoczenie i środowisko naturalne, a co było kluczowe przy wyborze jego lokalizacji. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów w Świnoujściu, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 metrów i jeden o długości 200 metrów, korzystających z zaplanowanego również kanału żeglugowego, o długości 70 km i głębokości 17 metrów. Będzie wyposażony w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami, a także stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli przeznaczoną do działalności cywilnej, jak i zdolnej do obsługi ładunków wojskowych.

Inwestycji towarzyszyły kontrowersje, jako że w maju ub. r. prezydent Świnoujścia Joanna Agatowska poinformowała w mediach społecznościowych, że głębokowodny terminal kontenerowy jest "do poprawki", a także "naruszono lub zignorowano szereg przepisów". Zdaniem części mieszkańców i organizacji ekologicznych inwestycja zagrozi warunkom życia oraz środowisku. W związku z tym zarówno Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jak i Ministerstwo Infrastruktury prowadzą dialog z zainteresowanymi stronami celem osiągnięcia konsensusu.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.