Holownik portowy FAIRPLAY-83 jest już w Świnoujściu. Jest to nowa jednostka Fairplay Towage Group, jednego z największych w Europie dostawców usług holowniczych.
Fairplay-83 typ Harbour ASD Tug 3010 ICE Class, został zbudowany przez stocznię Damen. Ma 29,84 m długości, 10,43 m szerokości. Dwa silniki Catepillar o mocy 5150 KM (3840 kW) zapewniają prędkość 14 węzłów i uciąg na palu 61,2 t. Holownik posiada klasę lodową.
Fairplay Towage Group, jeden z wiodących na kontynencie dostawców usług holowniczych, zamówił w Damen Shipyards dwa nowe holowniki. Jeden z nich, wykonany na bazie projektu ASD Tug 2813 statek, który otrzymał nazwę Fairplay-97, będzie mógł pochwalić się uciągiem na palu przekraczającym 80 ton. Druga jednostka, nazwana Fairplay-83, ma 60 ton uciągu na palu. Jest wyposażona w azymutalny napęd rufowy i wciągarkę rufową do holowania na morzu. Obie jednostki zostały wyposażone w zewnętrzne funkcje FiFi (fire-fighting) umożliwiające wsparcie akcji ratunkowych i gaśniczych.
Holownik Fairplay-83 właśnie dotarł do Świnoujścia, drugi z nich, mocniejszy Fairplay-97, jest w ostatniej fazie przygotowań do przekazania. Zgodnie z harmonogramem prac, na jesieni rozpoczął próby morskie, zaś dostawa planowana jest w pierwszym kwartale 2025 roku.
Oba nowe holowniki zostały wyposażone w systemy oczyszczania spalin, aby zapewnić zgodność z normą IMO Tier III.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO