• <

Marchewka: pół miliarda złotych z KPO na modernizację "Nadodrzanki"

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Marchewka: pół miliarda złotych z KPO na modernizację "Nadodrzanki"

We wtorek zostały ogłoszone przetargi na prace związane z modernizacją "Nadodrzanki" – przekazał we wtorek w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Dodał, że na ten cel przeznaczonych będzie 0,5 mld zł z KPO.

"(...) Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją Nadodrzanki. Linia kolejowa Świnoujście-Szczecin-Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają. Zlikwidowane zostaną wąskie gardła, przez co transport kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i dalej do naszych sąsiadów będzie mógł przebiegać bez zakłóceń" – napisał na swoim profilu w serwisie X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Podkreślił, że zakres przeprowadzonych prac "pozwoli zwiększyć prędkość pociągów i poprawi bezpieczeństwo na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych".

"Na inwestycję przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowane przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój" – stwierdził wiceminister Marchewka.

Przedstawiciel resortu infrastruktury wskazał także, że modernizacja linii kolejowej wiąże się z budową terminala kontenerowego w Świnoujściu. "Sprawna budowa Terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedno, ale drugie to budowa infrastruktury umożliwiającej obsługę tego terminala" – napisał Marchewka.

Linia kolejowa nr 273, potocznie nazywana "Nadodrzanką", łączy Wrocław ze Szczecinem. Ma ponad 350 km i przebiega przez województwa: dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie.

Na początku lutego Marchewka poinformował o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Przekazał wówczas, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna.

Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł.

Budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 roku.

ms/ mick/
fot. Depositphotos


SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.