• <

Lidl zwiększa swoją morską aktywność. Dodatkowe statki i trasy odpowiedzią na wojnę handlową USA-Chiny

12.06.2025 16:19 Źródło: Talwind Shipping Lines
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Lidl zwiększa swoją morską aktywność. Dodatkowe statki i trasy odpowiedzią na wojnę handlową USA-Chiny
Fot. Tailwind Shipping Lines

Tailwind Shipping Lines, firma morska powiązana z międzynarodową siecią supermarketów Lidl, rozwija swoją ofertę. W jej ramach od 17 czerwca jej linia Tiger Express Service (TEX) zostanie rozszerzona o jedno połączenie w Wietnamie i dwa w Malezji. To, jak i zakupy kolejnych statków wiążą się z dostosowaniem do nowej sytuacji gospodarczej, spowodowanej przez cła i sankcje wprowadzane przez administrację prezydenta USA, Donalda Trumpa, przede wszystkim wymierzonymi w Chiny. Globalne skutki dla wielu sektorów gospodarki już są odczuwalne i żeby przetrwać w tak dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, przedsiębiorstwa muszą się dostosować, aby nie wypaść z rynku z powodu zmian mogących spowodować straty czy nawet załamanie na rynku.

Firma podkreśla, że TEX połączy cztery kraje azjatyckie, co otworzy nowe możliwości dla klientów, zapewniając im większe bezpieczeństwo planowania tras transportowych. Usługa TEX będzie nadal odpływać z portu Chattogram w Bangladeszu co dwa tygodnie, a następnie wykonywać pierwsze połączenia w Porcie Kelang w Malezji. Kolejnym przystankiem jest Ho Chi Minh City w Wietnamie, a następnie powróci do Chattogram przez Port Kelang i Kolombo na Sri Lance.

Wraz ze zwiększeniem aktywności morskiej Tailwind zapowiedział też wdrożenie dwóch kontenerowców, ASL Peony (IMO: 9935870) przewożącego do 1900 TEU i Nordtiger (IMO: 9626247) o załadunku do 1700 TEU. Poprzez statki działające w ramach przewoźnika, Lidl od trzech lat dostarcza towary z Azji do Europy. Kraje Azji Południowo-Wschodniej, ze względu na umiejscowienie w nich wielu zakładów produkcyjnych i ogromne możliwości rozwojowe, stanowią tu ważnych partnerów dla podmiotów z innych kontynentów. Dochodzi tu wręcz do sytuacji, że to one stają się globalnymi dostawcami m.in. tekstyliów i innych produktów, zabierając pierwszeństwo Chinom, gdzie koszty pracy rosną, a sytuacja demograficzna powoli sprawia, że w ciągu kolejnych lat przestaną jawić się jako rezerwuar dużej ilości siły roboczej, a raczej stając się miejscem walki o pracownika.

– Dzięki tej usłudze wewnątrz Azji oferujemy niezawodne rozwiązanie transportowe, takie jak surowce i półprodukty dla przemysłu tekstylnego, ale także dla innych sektorów. Pomoże nam to jeszcze bardziej wzmocnić międzynarodowe łańcuchy dostaw. Jak nasi klienci się spodziewają, zaoferujemy maksymalną niezawodność i wysoką elastyczność wszystkich naszych usług”. Ta ekspansja zapewni klientom Tailwind połączenia między kluczowymi lokalizacjami w Azji Południowo-Wschodniej i Europie – powiedział Nico Peters, wiceprezes ds. zarządzania handlowego w Tailwind Shipping Lines.

Kontenery przeznaczone do Europy w ramach usługi Panda Express Service (PAX) firmy żeglugowej będą przeładowywane w Porcie Kelang. Włączenie portu malezyjskiego do rozkładu rejsów jako ostatniego portu zawinięcia PAX w Azji ma podkreślać zaangażowanie przewoźnika w uczynienie łańcuchów dostaw między Azją a Europą bardziej odpornymi, zwłaszcza w przypadku towarów o krytycznym znaczeniu czasowym.

Podobnie jak zewnętrzni klienci, także spółka macierzysta Tailwind, Lidl, skorzysta na tej ekspansji, ponieważ umożliwi jeszcze bardziej usprawnić własne łańcuchy dostaw towarów tekstylnych. Największy port morski Malezji jest stabilnym węzłem logistycznym w Azji Południowo-Wschodniej i dzięki swojej kompleksowej infrastrukturze jest istotnym partnerem dla Tailwind. Port Kelang zastępuje dawną opcję przeładunku PAX w porcie Kolombo na Sri Lance, ale wszystkie pozostałe porty obecnie znajdujące się na trasie nadal będą obsługiwane.

Ze swoją działalnością morską Lidl ruszył w lipcu 2022 roku, co było odpowiedzią na wyzwania transportowe spowodowane przez pandemię COVID-19 oraz pełnoskalową agresje Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, wywołując trzęsienie w globalnej gospodarce. Tailwind Shipping Lines jest spółką zależną Lidl Stiftung & Co. KG, a pierwszy statek w ramach nowego serwisu wyruszył w sierpniu tego samego roku. Obecnie firma prowadzi działalność z wykorzystaniem kilkunastu statków, posiadając kilkadziesiąt tysięcy slotów kontenerowych. Większość kontenerowców jest czarterowana, niemniej przewoźnik rozwija się i inwestuje także we własne jednostki, zamawiając nowe w stoczniach.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.