Największy niemiecki port przejmuje udziały w kolejnym terminalu na Ukrainie. Podkreśla w ten sposób strategiczne znaczenie tego państwa jako węzła dla kontynentalnego ruchu kontenerowego i jednocześnie wzmacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej, biorąc też pod uwagę rozwój europejskiego transportu intermodalnego.
Zgodnie z przekazaną 4 czerwca informacją, port zakupił 60% udziałów w Eurobridge Intermodal Terminal LLC w Batiovo, lezącym w zachodniej części Ukrainy. W przyszłości terminal będzie działał pod nazwą „HHLA Eurobridge Batiovo” jako joint venture pomiędzy Portem Hamburg (Hamburger Hafen und Logistik, HHLA) i ukraińską spółką inwestycyjną Fortior Capital LLC. HHLA przejmie większościowy udział i będzie dalej rozwijać terminal wraz ze swoją kolejową spółką zależną METRANS. Zakończenie transakcji podlega zatwierdzeniu przez ukraiński organ ochrony konkurencji. Dzięki temu przedsięwzięciu największy niemiecki port, lezący nad Morzem Północnym, ma zyskać dzięki dogodnemu połączeniu kolejowym z Ukrainą, wpływając też na wzrost przeładunków.
Przypomnijmy, że z powodu wojny (i tym samym względów bezpieczeństwa) wiele ukraińskich i zagranicznych firm decyduje się na poszukiwanie alternatyw dla Wielkiej Odessy. Do najpopularniejszych należą rumuńskie porty, m.in. w Konstancy oraz Gałaczu, ze względu na ich bliskość i dogodne połączenia kolejowe oraz żeglugi śródlądowej. Innymi sugerowanymi eksporterami towarów z Ukrainy, szczególnie zboża, jawią się polskie porty, zarówno te największe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, jak i mniejsze, np. Kołobrzegu. Pod uwagę jest także brana litewska Kłajpeda. Niemiecka inwestycja pokazuje, że dogodnymi partnerami mają być także porty leżące nie tylko nad Bałtykiem, ale też Morzem Północnym.
Terminal HHLA Eurobridge Batiovo znajduje się w pobliżu granicy UE na centralnym skrzyżowaniu kilku międzynarodowych korytarzy kolejowych, co czyni go ważnym węzłem transportu towarów między Ukrainą, Węgrami i Słowacją. Dzięki dostępowi do torów o rozstawie standardowym (1435 mm) i szerokim (1520 mm) zdaniem zarządu Portu Hamburg idealnie nadaje się do roli „pomostu” między europejskimi i ukraińskimi sieciami logistycznymi. W pierwszej fazie rozbudowy terminal będzie mógł obsłużyć około 100 000 TEU rocznie. Zostanie przeznaczony do obsługi kontenerów, zboża i innych ładunków drobnicowych. Zgodnie z planami niemieckiej firmy, jeśli pozwoli na to popyt, nastąpi rozbudowa terminala i rozszerzenie jego pojemności.
– HHLA działa na Ukrainie od ponad 20 lat. Chcemy
szczególnie wzmocnić i rozszerzyć to zaangażowanie. Ukraina jest i pozostaje
ważnym rynkiem wzrostu o dużym potencjale dla intermodalnego transportu
towarowego. Szczególnie w trudnych czasach wydajna i niezawodna infrastruktura
ma kluczowe znaczenie. Celem jest stworzenie silnego korytarza intermodalnego
między UE a Ukrainą, a tym samym przyczynienie się do integracji gospodarczej,
budowania mostów, jak trafnie opisuje to nazwa Eurobridge – podkreśliła Angela
Titzrath, prezes HHLA.
– Nasza inwestycja jest wyraźnym zobowiązaniem wobec potencjału gospodarczego i logistycznego Ukrainy. Terminal Eurobridge przechodzi obecnie kompleksową modernizację – przekształcając terminal masowy w intermodalny hub dla transportu kontenerowego. Rozpoczęcie operacji kontenerowych zaplanowano na czwarty kwartał 2025 r. Jednocześnie rozszerzamy nasze portfolio usług, aby oferować klientom holistyczne, wydajne i przyszłościowe rozwiązania logistyczne – przekazał Philip Sweens, dyrektor zarządzający HHLA International.
– Dzięki naszej ogólnoeuropejskiej sieci kolejowej i doświadczeniu zdobytemu podczas obsługi 20 terminali, wnosimy znaczący wkład w integrację terminalu Eurobridge z europejską siecią logistyczną. Dodatkowo łącząc terminal z siecią METRANS, będziemy mogli zaoferować naszym klientom jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązania transportowe na Ukrainę w przyszłości – powiedział Peter Kiss, prezes METRANS
Przedsięwzięcie jest jednym z elementów inicjatywy Eurobridge Terminal, poprzez którą HHLA wzmacnia swoje obecne zaangażowanie na Ukrainie. Obejmuje je także działalność innych pomdiotów, jak HHLA Container Terminal Odessa i lokalnego operatora kolejowego UIC Ukraine Intermodal Company (UIC). Nowe partnerstwo w zamierzeniu poprawi dostęp do portów, transport między Ukrainą a Europą Zachodnią i zapewni płynne połączenia z zapleczem wzdłuż kluczowych korytarzy transportowych, obejmujących porty i linie transportowe, szczególnie kolejowe, łączące z sobą Morze Bałtyckie, Morze Czarne i Morze Północne.
Odbywa się to wszystko wciąż w trudnej dla Ukrainy sytuacji, gdyż rosyjskie ataki na infrastrukturę, w tym portową, a także obawy przewoźników, powodują że przeładunki w portach tzw. Wielkiej Odessy wciąż są dużo niższe niż przed lutym 2022 roku, choć należy też brać pod uwagę ogólny spadek zdolności przemysłowej i produkcji w kraju. Do tego dochodzi potrzeba inwestycji w obiekty portowe, tak z racji ich zużycia jak i zniszczeń wojennych, a zdaniem ekspertów w tym celu będzie trzeba zainwestować ponad pół miliarda euro, z perspektywą sięgnięcia do miliarda. W okresie styczeń-marzec br. w ukraińskich portach morskich przeładowano 23 mln ton ładunków, o 4,8 mln ton mniej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Mimo tych trudności władze dążą do zwiększenia krajowego ruchu morskiego i zachęcenia przewoźników, mimo sytuacji wojennej, by przybywali do krajowych obiektów portowych. Przykładem tego jest COSCO Shipping Europe, który na początku czerwca poinformował, że uruchamia usługę Black Sea Feeder Service (BFS), która ma połączyć Czarnomorsk z tureckim Kumportem.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął