Zapraszamy na rozmowę z Aleksandrą Kamińską, fundatorką Fundacji In Mare, oraz jej prezesem Mateuszem Romowiczem, o motywach, celach i pierwszych działaniach organizacji wspierającej marynarzy i ich rodziny.
Anna Górska: Co skłoniło Panią do założenia fundacji?
Aleksandra Kamińska-fundatorka: myślę, że głównym motywatorem tej inicjatywy było moje głębokie poczucie straty, bólu i beznadziei po śmierci mojego ukochanego męża Piotra. Stanęłam w obliczu niewyobrażalnej pustki, którą chciałam zapełnić czymś pozytywnym, „jasnym”, co sprawiłoby, że moje życie ponownie nabrałoby nowego sensu i celu. Nie chciałam, żeby śmierć Piotra poszła na marne i w sumie w zapomnienie. Przez lata żyłam w środowisku marynarskim, tak więc wiem jak to wszystko wygląda od podszewki. Wiem również co z marynarzami i ich rodzinami robią takie tragedie jak moja lub im podobne. Doszłam do wniosku, że trzeba coś z tym zrobić, że trzeba stworzyć fundację, która faktycznie pomoże tym ludziom.
Anna Górska: Na czele fundacji stanął Mateusz Romowicz, który jest znanym radcą prawnym specjalizującym się w sprawach marynarskich. Skąd akurat ten wybór?
Aleksandra Kamińska: z Mateuszem poznaliśmy się ponad dwa lata temu przy okazji prowadzenia mojej sprawy odszkodowawczej. W tym czasie nie dość, że zaprzyjaźniliśmy się i Mateusz bardzo skutecznie reprezentował mnie w moich sprawach, to jeszcze w toku wielu rozmów zrodził się pomysł fundacji, która pomagałaby tym wszystkim, których armatorzy i ubezpieczalnie pozostawiły bez jakiekolwiek pomocy. O wielu takich sytuacjach słyszałam na przestrzeni lat. Mateusz ma bardzo dużą wiedzę i rozeznanie w sprawach marynarskich i ich potrzeb jako ogólnie rozumianego środowiska. Jestem przekonana, że Mateusz wie, jak ukierunkować tę pomoc, aby coś faktycznie zmienić. Co więcej, Mateusz stanowił dla mnie bardzo duże wsparcie psychiczne i emocjonalne w trakcie tych wszystkich trudnych chwil, dlatego doszłam do wniosku, że idealnie nadaje się na Prezesa fundacji.
Anna Górska: W jaki sposób Fundacja będzie zbierać pieniądze na swoje działania?
Aleksandra Kamińska: Osobiście zasiliłam i będę zasilać Fundację środkami na jej działanie, gdyż chcę, żeby ta fundacja była miejscem, gdzie marynarze i ich rodziny faktycznie odnajdą wsparcie i nadzieję. Będziemy również uruchamiali różnego rodzaju zbiórki, ale w pierwszej fazie fundacja zapewne będzie działać z moich darowizn. Niestety ze smutkiem obserwuję, iż fundacje są dość negatywnie odbierane przez wiele osób. Bardziej jako sposób na oszukanie systemu lub jakieś kombinatorstwo a nie miejsce niesienia wymiernej i faktycznej pomocy. Mam nadzieję, że działania naszej fundacji zmienią ten odbiór społeczny fundacji.
Anna Górska: Panie Prezesie jakie działania już podjęła fundacja?
Mateusz Romowicz-Prezes Fundacji: fundacja powstała w marcu 2025 roku i dzięki wsparciu fundatorki mogliśmy od razu podjąć działania zmierzające do niesienia pomocy potrzebującym marynarzom i ich rodzinom. Pomogliśmy już pięciu rodzinom przeznaczając na ten cel znaczne środki pieniężne. Staramy się ukierunkować tę pomoc do najbardziej potrzebujących marynarzy i ich rodzin. Obecnie weryfikujemy kilka wniosków o pomoc, które niebawem zostaną rozpatrzone.
Stworzyliśmy stronę www., z którą zachęcam się zapoznać: https://fundacja-inmare.pl
Rozpoczęliśmy liczne rozmowy z potencjalnymi darczyńcami, które mam nadzieję, że zaowocują wsparciem dla fundacji.
Zachęcam oczywiście wszystkich do wsparcia tej inicjatywy, gdyż mogę zapewnić, że w przypadku tej fundacji będziemy bardzo mocna kładli nacisk na szybką i efektywną pomoc potrzebującym. Chcąc jednak spełnić te cele potrzebujemy środków pieniężnych.
Anna Górska: dlaczego zdecydował się Pan na objęcie stanowiska Prezesa w tej fundacji?
Mateusz Romowicz: biorąc pod uwagę moje doświadczenia zawodowe doskonale wiem z czym borykają się marynarze i ich rodziny, gdy ich sytuacja nie wpisuje się w zakres ubezpieczenia armatorskiego. Po prostu zostają z niczym. Wiele osób nie myśli na co dzień o wypadkach lub śmierci, co jest oczywiście naturalne. Nie znaczy to, że należy zapominać o takich sytuacjach i nie sprawdzać swojej sytuacji prawnej lub ubezpieczeniowej. Od lat zachęcam moich klientów do tego, aby weryfikowali, czy są oni i ich rodziny bezpieczni na wypadek śmierci lub kalectwa.
Niestety w wielu przypadkach armator lub klub P&I, nawet przy dość szerokim zakresie ubezpieczeni, po prostu odmawia marynarzowi lub jego rodzinie wypłaty odszkodowania z uwagi na okoliczności sprawy, a dochodzenie roszczeń zagranicą jest bardzo utrudnione. W takiej sytuacji poszkodowany lub jego rodzina nie ma do kogo się zwrócić. Proszę pamiętać, że wielu marynarzy nie jest nigdzie dodatkowo ubezpieczonych.
Obserwując liczne tragedie ludzkie związane z morzem, doszedłem do wniosku, że trzeba coś zmienić. Gdy pojawił się pomysł z fundacją, która ma faktycznie nieść pomoc potrzebującym ludziom morza i ich rodzinom bardzo chętnie zdecydowałem się na wzięcie udziału w tej inicjatywie.
Rozmowę przeprowadziła Anna Górska
Fundacja In Mare im. Piotra Kamińskiego
ul. Śląska 35/37
81-310 Gdynia
NIP 5862415546
KRS 0001161655
mBank: 52 1140 2004 0000 3002 8566 0450
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych