Na łamach różnych portali internetowych pojawiło się kilka artykułów dotyczących powodów odroczenia publikacji uchwały 7 Sędziów NSA na termin z urzędu. Większość z tych artykułów, prawdopodobnie przez brak prawniczej wiedzy autorów, błędnie wskazuje na przedmiot uchwały, przebieg i charakter postępowania i skutki jego rozstrzygnięcia.
W dniu 6 sierpnia Prezydent podpisał ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowe rozwiązania w zakresie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które obejmą marynarzy obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym wejdą w życie od stycznia 2026 roku.
Dnia 6 października 2025 roku skład 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego podejmie uchwałę, w sprawach prowadzonych przez Kancelarię, w przedmiocie pytania prawnego w zakresie możliwości zastosowania metody unikania podwójnego opodatkowania wskazanej w art. 22 ust 1 lit a)-d) w przypadku, gdy osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce i osiąga z tego tytułu dochód, nie podlega z tytułu jego uzyskania, zgodnie z prawem wewnętrznym Norwegii, obowiązkowi podatkowemu.
Zapraszamy na rozmowę z Aleksandrą Kamińską, fundatorką Fundacji In Mare, oraz jej prezesem Mateuszem Romowiczem, o motywach, celach i pierwszych działaniach organizacji wspierającej marynarzy i ich rodziny.
W nawiązaniu do poprzedniej publikacji dotyczącej dochodzenia marynarskich roszczeń odszkodowawczych, należy również pamiętać o kluczowym aspekcie, jakim są terminy przedawnienia. Czas ma szczególne znaczenie z punktu widzenia poszkodowanego marynarza, który stara się uzyskać należne odszkodowanie lub zadośćuczynienie za wypadki lub urazy poniesione podczas pracy na statkach.
W dniu 6 maja 2025 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez Radę Ministrów. Zasadniczym celem proponowanych zmian jest objęcie marynarzy preferencyjnymi zasadami dotyczącymi ubezpieczeń społecznych i ustalania podstawy wymiaru składki ze względu na posiadany status zawodowy. Konieczność wprowadzenia zmian w przepisach obowiązującego prawa wynika przede wszystkim z ratyfikowania przez Polskę Konwencji o pracy na morzu.
Od kilku lat sygnalizujemy problemy związane z brakami regulacyjnymi dotyczącymi zabezpieczenia polskiego local content w odniesieniu do inwestycji w polskie morskie farmy wiatrowe co z kolei jest immamentnie związane z bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej na morzu a tym samym bezpieczeństwem energetycznym Polski.
Marynarskie roszczenia odszkodowawcze to ogół praw pracowników sektora morskiego, którzy ubiegają się o odszkodowanie za wypadki, urazy lub choroby, które wystąpiły z związku z pracą wykonywaną na morzu. Dotyczą one także sytuacji, w których marynarze doznali uszczerbku na zdrowiu lub nawet stracili życie w związku z wykonywaną pracą.
Dnia 01.01.2025 roku weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2024 r. w sprawie wykazu krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w którym to akcie skrócono listę „rajów podatkowych” z 26 do 25 poprzez usunięcie z ww. listy Księstwa Andory.
Instytucja zwolnienia z PIT dla marynarzy daje marynarzom prawo do niezłożenia zeznania podatkowego i niezapłacenia podatku za dany rok podatkowy. Jest to możliwe dopiero po spełnieniu enumeratywnie wyszczególnionych w ustawie przesłanek, które musza zostać przez marynarza spełnione łącznie. Oprócz spełnienia przesłanek warunkiem zwolnienia jest dostarczenie do urzędu skarbowego zaświadczenia wydanego przez armatora albo zarejestrowana w Polsce agencję zatrudnienia.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji