Terminal T5 powstający w Baltic Hub na potrzeby polskiego offshore będzie gotowy na czas, zapewnia prezes inwestora Lech Paszkowski.
Pracy przy budowie T5 w Baltic Hub są już mocno zaawansowane. Obecnie aby trwa proces transportu 3 mln m3 piasku, który na teren budowy dociera zarówno ciężarówkami jak i drogą morska. Późniejszy etap prac to przygotowanie nawierzchni i prace wykończeniowe.
- Planujemy zakończenie tych prac w III kw. 2026 r. , co wynika z kilku aspektów. Jeden to umowa na wykorzystanie środków z KPO i obowiązek rozliczenia tych środków do września 2026 r. Kolejny ważny termin, to oddanie terminalu spółce PGE Baltica, co ma nastąpić w listopadzie 2026 r. - mówi Lech Paszkowski, prezes spółki Istrana. I podkreśla, że terminy nie są zagrożone.
Prezes Paszkowski podkreśla, że przy budowie T5 local content ma ogromne znaczenie. Po pierwsze spółka Istrana, inwestor T5 w większości należy do PFR. Główny wykonawca - NDI - to spółka z Sopotu. Na placu budowy jest bardzo dużo mniejszych firm lokalnych.
- Infrastruktura jest projektowana i wykonywana jako jak najbardziej uniwersalna. Przez 10-15 lat musimy obsługiwać offshore na 100%. Natomiast później będziemy dokonywać analiz rynkowych, jakie są potrzeby, czy nadal obsługiwać offshore wind czy też rynek zdecyduje o innym wykorzystaniu terminala.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej