28 czerwca br., o godzinie 18.30 rosyjski statek Khatanga, który przez osiem lat pozostawał w Porcie Gdynia, dotarł do duńskiego portu Esbjerg. Tam, w certyfikowanej stoczni złomowej, jednostka zostanie rozebrana zgodnie z unijnymi wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Zakończenie transportu oznacza finał wieloletniego i złożonego procesu, którego realizacja była możliwa dzięki współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Urzędu Morskiego w Gdyni, Ministerstwa Infrastruktury, Generalnego Inspektoratu Ochrony Środowiska oraz duńskich instytucji. Wyprowadzenie statku i przekazanie go do złomowania za granicą było konieczne, ponieważ w Polsce nie ma stoczni złomowych dysponujących odpowiednimi certyfikatami do demontażu jednostek tej wielkości. Procedura wymagała uzyskania zgód na transgraniczny transport odpadu oraz współpracy międzynarodowej.
Khatanga wpłynęła do Gdyni w październiku 2017 r. na planowany remont, którego nie udało się przeprowadzić z powodu upadłości armatora. Przez kolejne lata statek pozostawał w porcie, blokując nabrzeże. Decyzja o jego usunięciu i skuteczne przeprowadzenie operacji były efektem intensyfikacji działań obecnych władz Portu Gdynia oraz zaangażowanych instytucji. 19 czerwca br., po przygotowaniach i oczyszczeniu z substancji eksploatacyjnych, jednostka została odholowana w swoją ostatnią podróż, a Port odzyskał jedno ze strategicznych nabrzeży.
W najbliższych tygodniach w stoczni w Esbjerg przeprowadzony zostanie drugi i trzeci etap inspekcji materiałów niebezpiecznych (Inspection of Hazardous Materials, IHM). Następnie rozpocznie się demontaż wnętrza tankowca, m.in. wyposażenia i mebli. Około sześciu tygodni później planowane jest rozpoczęcie cięcia blach. Sprzęty nadające się do ponownego użycia trafią na rynek wtórny, a pozostałe materiały będą przekazane do recyklingu i utylizacji.
Operacja transportu i przekazania statku zakończyła się zgodnie z harmonogramem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów