Pierwszy zbudowany w Rosji tankowiec do przewozu skroplonego gazu ziemnego (LNG) o wzmocnionej klasie lodowej ma wejść do eksploatacji w drugiej połowie 2025 roku. Jednostka Aleksiej Kosygin została zbudowana w stoczni Zwiezda i będzie obsługiwać projekt Arctic LNG 2 – podała agencja Interfax, powołując się na informacje grupy Sovcomflot.
Tankowiec, nazwany na cześć sowieckiego premiera, jest pierwszą jednostką klasy Arc7 całkowicie wyprodukowaną w Rosji. Jego wejście do służby może być przełomowe dla projektu Arctic LNG 2, który od uruchomienia produkcji pod koniec 2023 roku zmaga się z poważnymi ograniczeniami eksportowymi wynikającymi z braku odpowiednich statków zdolnych do pracy w warunkach arktycznych.
– Jeśli wszystkie parametry testowe zostaną osiągnięte, istnieje duża szansa, że jednostka zostanie oddana do eksploatacji w drugiej połowie tego roku – powiedział prezes Sovcomflotu Igor Tonkowidow w rozmowie z Interfaxem.
Międzynarodowe sankcje nałożone na Rosję po inwazji na Ukrainę znacząco ograniczyły dostęp do zachodnich technologii oraz usług serwisowych dla floty LNG, w tym jednostek klasy Arc7. Skutkiem tego było wstrzymanie eksportu LNG z Arctic LNG 2, mimo formalnego rozpoczęcia produkcji.
Budowa Aleksieja Kosygina w stoczni Zwiezda ma symboliczne i praktyczne znaczenie – to pierwszy krok w kierunku uniezależnienia rosyjskiego sektora LNG od zachodnich technologii stoczniowych i logistycznych. Tankowiec przeszedł próby morskie pod koniec 2024 r., a obecnie przygotowuje się do ostatniej fazy testów, które mają rozpocząć się jeszcze w czerwcu br.
Głównym inwestorem projektu Arctic LNG 2 jest rosyjski koncern Novatek, który posiada 60% udziałów w przedsięwzięciu. Spółka planuje budowę łącznie 15 tankowców klasy Arc7 w stoczni Zwiezda, a łączne zamówienie obejmuje 21 takich jednostek. Statki tej klasy są przystosowane do żeglugi w warunkach lodowych i potrafią przecinać pokrywę lodową o grubości do dwóch metrów.
Obecnie gotowe są trzy jednostki: Aleksiej Kosygin, Piotr Stołypin i Siergiej Witte, jednak ich eksploatacja jest utrudniona przez ograniczenia technologiczne, niedobory komponentów oraz ryzyko sankcji wtórnych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów