Komisja Europejska zaakceptowała projekt nowelizacji Dyrektywy TEN-T. Znalazły się w niej propozycje dotyczące rozwoju przewozów intermodalnych, a także kwestie m.in. infrastruktury dla paliw alternatywnych i cyfryzacji.
Sieć korytarzy transportowych TEN-T łączy 424 miasta europejskie, porty, lotniska i drogi wodne. Pośród przedstawionych propozycji zmian znalazły się m.in. budowa nowych terminali przeładunkowych, dostosowanie magistral kolejowych do wyższych prędkości pociągów i przystosowanie terminali intermodalnych do obsługi dłuższych pociągów. Wszystkie główne elementy sieci, zgodnie z nowym terminem, mają być gotowe w 2040 roku.
W nowelizacji określono także kilka nowych Europejskich Korytarzy Transportowych, w tym Korytarz Bałtyk – Morze Czarne. Z kolei Korytarz Morze Północne – Bałtyk został uzupełniony przez magistralę E30 i linię dużej prędkości Warszawa – Wrocław/Poznań. Komisja zaproponowała także budowę linii Kolei Dużej Prędkości z Trójmiasta do Centralnego Portu Lotniczego.
Komisja chce też przyspieszyć działania zmierzające do elektryfikacji przewozów pierwszej i ostatniej mili – do 2030 na całej sieci TEN-T mają być gotowe instalacje do ładowania elektrycznych ciężarówek w terminalach intermodalnych i stacjach kolejowych.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął