• <
bulk_cargo_port_szczecin

IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk [WIDEO]

jm

29.09.2022 14:22
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk [WIDEO]

Partnerzy portalu

IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W ramach świętowania jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia, w sali koncertowej w budynku Zarządu Portu odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.


Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk jest jedną z inicjatyw postrzeganych jako te, które mogą w walny sposób przyczynić się do rozwoju sieci transportowej w Polsce. Biegnie od polskiego wybrzeża i portów aż na wybrzeże Adriatyku, przechodząc przez całą Polskę, następnie Czechy i Słowację, Węgry, Austrię, Słowenię i Włochy. W dniach 22-23 września w sali koncertowej siedziby Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk. Zorganizowana przez port i Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk konferencja była częścią Kongresu Gospodarki Morskiej Portu im. Tadeusza Wendy.

– Strumień towarów, które poruszają się w kierunku Adriatyk – Bałtyk i w kierunku odwrotnym to duża część wolumenu, bardzo ważna dla Portu Gdynia, żeby dalej mógł się rozwijać, żeby przeładunki rosły. Jak wiemy, dzisiaj sytuacja na rynku europejskim dynamicznie się zmienia. Turbulencje wywołane między innymi sytuacją w Ukrainie, wcześniej sytuacja związana z Covidem, wyraźnie zmieniają łańcuchy dostaw. Dlatego ta tematyka korytarza Bałtyk-Adriatyk jest ważna i spotkała się z dużym zainteresowaniem gości, którzy odwiedzili dzisiaj Zarząd Morskiego Portu Gdynia – mówił gospodarz wydarzenia, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Jacek Sadaj.

Forum było miejscem zarówno podsumowań, jak i analiz oraz snucia planów. Pierwszy dzień wydarzenia rozpoczął się od tematów ogólnych. Najpierw Roberto Zani z Tplan Consulting przedstawił analizę techniczną na podstawie V Planu Pracy Korytarza Bałtyk – Adriatyk, a następnie międzynarodowe grono reprezentujące zarówno sam korytarz, jak i ESPO, dyskutowało na temat roli europejskiego systemu transportowego wobec wyzwań globalnych.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


– Jedno wyzwanie to zawsze fundusze. Ceny rosną, budowy stają się coraz droższe. Tym samym wielu projektom brakuje finansowania, które zostało dla nich wstrzymane. Kolejne wyzwanie to fakt, że geografia Europy się zmienia przez wojnę w Ukrainie. To zagadnienie ważne szczególnie dla Polski. Polskie porty i kolej mogą pełnić ważną rolę w transportowaniu ładunków do i z Ukrainy, zarówno w trakcie wojny, jak i w czasie pokoju, który miejmy nadzieję, że nastanie wkrótce. Skutki tego mogą odczuć też pewne priorytety, jakie mamy: zielona transformacja całego transportu w Europie. Teraz musimy szybko pozyskać energię, zarówno dla ogrzewania, jak i dla transportu. Ważne jest, byśmy mieli daleką perspektywę i pracowali zgodnie z założeniami sprzed wojny, żebyśmy produkowali zieloną energię, która ponadto uniezależni nas od energii z Rosji i innych dyktatur – mówiła Anne Jensen, koordynator Korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Podczas paneli dyskusyjnych eksperci reprezentujący środowiska naukowe i branżowej rozmawiali także o wpływie wojny w Ukrainie na przebieg łańcuchów logistycznych a także perspektywach rozwoju żeglugi promowej i bliskiego zasięgu na Bałtyku. Szczegółową analizę sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie w związku z sytuacją geopolityczną przedstawił także Andrzej Halesiak z Rady Programowej Kongresu Obywatelskiego.

Drugiego dnia Forum odbył się wieńczący wydarzenie panel dyskusyjny dotyczący korzyści, jakie z Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk czerpią polskie województwa. Wzięli w nim udział reprezentanci województw śląskiego, mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i pomorskiego.

– Jedno z najważniejszych pytań, które zadają nam także władze poszczególnych regionów: czy warto być w tym stowarzyszeniu, czy warto działać na rzecz jego rozwoju. Oczywiście, że tak. Przede wszystkim możemy definiować, gdzie są wąskie gardła w rozwoju tego transportu na trasie korytarza Bałtyk-Adriatyk, możemy też wpływać na pewne dokumenty, które powstają w Brukseli. Dzisiejsze forum z udziałem koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk pokazuje, że tych kwestii jest bardzo dużo, zwłaszcza w kontekście obecnych wydarzeń w Europie – wojny w Ukrainie i zakłócenia łańcucha dostaw. Musimy umieć reagować na te wydarzenia i tworzyć warunki dla rozwoju i lepszej konkurencyjności regionów. To bardzo ważne także dla nas. Możemy pokazywać, jakie plany rozwojowe mamy w poszczególnych regionach – mówił Sławomir Kopyść, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.