W ramach świętowania jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia, w sali koncertowej w budynku Zarządu Portu odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Korytarz Transportowy Bałtyk-Adriatyk jest jedną z inicjatyw
postrzeganych jako te, które mogą w walny sposób przyczynić się do
rozwoju sieci transportowej w Polsce. Biegnie od polskiego wybrzeża i
portów aż na wybrzeże Adriatyku, przechodząc przez całą Polskę,
następnie Czechy i Słowację, Węgry, Austrię, Słowenię i Włochy. W dniach
22-23 września w sali koncertowej siedziby Zarządu Morskiego Portu
Gdynia odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Zorganizowana przez port i Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza
Transportowego Bałtyk-Adriatyk konferencja była częścią Kongresu
Gospodarki Morskiej Portu im. Tadeusza Wendy.
– Strumień
towarów, które poruszają się w kierunku Adriatyk – Bałtyk i w kierunku
odwrotnym to duża część wolumenu, bardzo ważna dla Portu Gdynia, żeby
dalej mógł się rozwijać, żeby przeładunki rosły. Jak wiemy, dzisiaj
sytuacja na rynku europejskim dynamicznie się zmienia. Turbulencje
wywołane między innymi sytuacją w Ukrainie, wcześniej sytuacja związana z
Covidem, wyraźnie zmieniają łańcuchy dostaw. Dlatego ta tematyka
korytarza Bałtyk-Adriatyk jest ważna i spotkała się z dużym
zainteresowaniem gości, którzy odwiedzili dzisiaj Zarząd Morskiego Portu
Gdynia – mówił gospodarz wydarzenia, prezes Zarządu Morskiego Portu
Gdynia Jacek Sadaj.
Forum było miejscem zarówno podsumowań,
jak i analiz oraz snucia planów. Pierwszy dzień wydarzenia rozpoczął się
od tematów ogólnych. Najpierw Roberto Zani z Tplan Consulting
przedstawił analizę techniczną na podstawie V Planu Pracy Korytarza
Bałtyk – Adriatyk, a następnie międzynarodowe grono reprezentujące
zarówno sam korytarz, jak i ESPO, dyskutowało na temat roli
europejskiego systemu transportowego wobec wyzwań globalnych.
–
Jedno wyzwanie to zawsze fundusze. Ceny rosną, budowy stają się coraz
droższe. Tym samym wielu projektom brakuje finansowania, które zostało dla nich wstrzymane. Kolejne wyzwanie to fakt, że geografia Europy się
zmienia przez wojnę w Ukrainie. To zagadnienie ważne szczególnie dla
Polski. Polskie porty i kolej mogą pełnić ważną rolę w transportowaniu
ładunków do i z Ukrainy, zarówno w trakcie wojny, jak i w czasie pokoju,
który miejmy nadzieję, że nastanie wkrótce. Skutki tego mogą odczuć też
pewne priorytety, jakie mamy: zielona transformacja całego transportu w
Europie. Teraz musimy szybko pozyskać energię, zarówno dla ogrzewania,
jak i dla transportu. Ważne jest, byśmy mieli daleką perspektywę i
pracowali zgodnie z założeniami sprzed wojny, żebyśmy produkowali
zieloną energię, która ponadto uniezależni nas od energii z Rosji i
innych dyktatur – mówiła Anne Jensen, koordynator Korytarza Bałtyk –
Adriatyk.
Podczas paneli dyskusyjnych eksperci reprezentujący
środowiska naukowe i branżowej rozmawiali także o wpływie wojny w
Ukrainie na przebieg łańcuchów logistycznych a także perspektywach
rozwoju żeglugi promowej i bliskiego zasięgu na Bałtyku. Szczegółową
analizę sytuacji gospodarczej w kraju i na świecie w związku z sytuacją
geopolityczną przedstawił także Andrzej Halesiak z Rady Programowej
Kongresu Obywatelskiego.
Drugiego dnia Forum odbył się
wieńczący wydarzenie panel dyskusyjny dotyczący korzyści, jakie z
Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk czerpią polskie województwa.
Wzięli w nim udział reprezentanci województw śląskiego, mazowieckiego,
łódzkiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i
pomorskiego.
– Jedno z najważniejszych pytań, które zadają nam także władze poszczególnych regionów: czy warto być w tym stowarzyszeniu, czy warto działać na rzecz jego rozwoju. Oczywiście, że tak. Przede wszystkim możemy definiować, gdzie są wąskie gardła w rozwoju tego transportu na trasie korytarza Bałtyk-Adriatyk, możemy też wpływać na pewne dokumenty, które powstają w Brukseli. Dzisiejsze forum z udziałem koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk pokazuje, że tych kwestii jest bardzo dużo, zwłaszcza w kontekście obecnych wydarzeń w Europie – wojny w Ukrainie i zakłócenia łańcucha dostaw. Musimy umieć reagować na te wydarzenia i tworzyć warunki dla rozwoju i lepszej konkurencyjności regionów. To bardzo ważne także dla nas. Możemy pokazywać, jakie plany rozwojowe mamy w poszczególnych regionach – mówił Sławomir Kopyść, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key