Na terenie stoczni Astilleros Armon Gijon odbyło się wodowanie nowego, szybkiego promu pasażerskiego typu ro-pax (roll-on/roll-off). Jednostka dołączy do dwóch poprzednich, które weszły w skład floty lokalnego przewoźnika, Baleària, działającego na Morzu Śródziemnym. Przedsięwzięcie wpisuje się w rozwój niskoemisyjnego transportu pasażerskiego w regionie.
Budowany statek został zaprojektowany przez australijską firmę Incat Crowther. Jest kontynuacją projektu podobnych jednostek, Eleanor Roosevelt i Margarita Salas, również zbudowanych przez Astilleros Armon Gijon S.A. Margarita Salas jest w eksploatacji od 2024 roku, obsługując ruchliwą trasę Baleària między Barceloną a Balearami: Majorką i Minorką, natomiast Eleanor Roosevelt działa od 2021 roku, obsługując trasę między Denią w Hiszpanii, a wyspami Ibiza i Majorka. Ogrywają ważną rolę szczególnie w ramach ruchu turystycznego w regionie.
Zwodowany prom nosi imię hiszpańskiej pisarki, dziennikarki i działaczki na rzecz praw człowieka, Mercedes Pinto. Oczekuje się, że dołączy do swoich bliźniaczych jednostek, a jego przekazanie oraz rozpoczęcie działalności zaplanowano na 2026 rok.
– Dodanie Mercedes Pinto do naszej floty najnowocześniejszych szybkich promów typu ro-pax podkreśla zaangażowanie Baleària w pionierskie innowacje, promowanie zrównoważonego rozwoju i wyznaczanie nowych standardów w zakresie obsługi klienta. Po sukcesie Eleanor Roosevelt i Margarity Salas, z przyjemnością nawiązujemy współpracę z Incat Crowther i Astilleros Armon przy projektowaniu i dostawie Mercedes Pinto. Głęboka wiedza Incat Crowther na temat naszych wymagań operacyjnych pozwoliła nam od samego początku współpracować z ich zespołem architektów okrętowych, aby wprowadzać indywidualne udoskonalenia w projekcie Mercedes Pinto. Udane wodowanie Mercedes Pinto to ważny kamień milowy dla Baleària i z dumą witamy w naszej flocie kolejny szybki prom typu ro-pax, zbudowany w Hiszpanii – przekazał Adolfo Utor, prezes Baleària.
– Mercedes Pinto to piąty duży szybki prom typu ro-pax, który Incat Crowther zaprojektował dla Baleàrii w ciągu ostatnich sześciu lat i stanowi kontynuację silnego zaangażowania naszego zespołu we wspieranie Baleàrii i Astilleros Armon. Z Eleanor Roosevelt i Margarita Salas, które są już w eksploatacji, a także dwoma nowymi, 87-metrowymi, w 100% elektrycznymi, bezemisyjnymi szybkimi promami typu ro-pax, które mają powstać w Hiszpanii, premiera Mercedesa Pinto pokazuje naszą zdolność do realizacji projektów na dużą skalę. Współpracując z Armon, zapewniamy możliwość jednoczesnego projektowania i budowy wielu dużych szybkich promów w Europie. Z niecierpliwością czekamy na to, aby zobaczyć Mercedesa Pinto podczas prób morskich i rozpoczęcia eksploatacji – podkreślił Dan Mace, dyrektor techniczny Incat Crowther.

Prace nad wyposażeniem wnętrza statku będą kontynuowane przed próbami morskimi zaplanowanymi na początek 2026 roku. Ma 123 metry długości i będzie przewozić do 1200 pasażerów i 425 pojazdów. Charakteryzuje się iteracyjnym projektem opartym na udanych, sprawdzonych i dostosowanych platformach Eleanor Roosevelt i Margarita Salas. Podobnie jak one, został zaprojektowany z myślą o zrównoważonym rozwoju i wydajności operacyjnej oraz jest napędzany dwupaliwowymi silnikami gazowymi. Mercedes Pinto jest przygotowany na przyszłość, z myślą o niskiej lub zerowej emisji, dzięki możliwości zasilania w 100% biometanem lub mieszankami zielonego wodoru do 25%. Statek wyposażony jest również w systemy efektywności energetycznej, inteligentne czujniki i zintegrowany system monitorowania emisji oraz ulepszone systemy nawigacji w czasie rzeczywistym, co ma potwierdzać zaangażowanie właściciela w zrównoważony rozwój i cyfryzację floty.
Na budowanym statku znajduje się na nim szereg modyfikacji konstrukcyjnych, które poprawią komfort pasażerów, w tym przeprojektowane atrium między głównym a górnym pokładem pasażerskim, większy taras rufowy, ulepszone siedzenia w salonie VIP oraz wydłużoną strefę dla załogi za sterówką. Statek oferuje również dwa pokłady z miejscami wypoczynkowymi, różnorodne kawiarnie zarówno wewnątrz, jak i na tarasie, ekskluzywną strefę dla dzieci oraz udogodnienia cyfrowe, takie jak bezpłatny Internet, pokładowa platforma rozrywki cyfrowej i system nadzoru nad zwierzętami. Podobnie jak Margarita Salas, drugi statek we flocie, Mercedes Pinto oferuje też szereg ulepszeń konstrukcyjnych w stosunku do oryginalnej platformy, w tym dodatkowy pokład pasażerski z przestronną strefą wypoczynkową na dziobie oraz powiększony taras rufowy z barem na świeżym powietrzu.
Nowy prom po zwodowaniu rozpocznie próby morskie oraz będzie doposażany. Co istotne, w planach jest też budowa dwóch mniejszych jednostek, o długości 87 metrów. Będą się wyróżniać w 100% napędem elektrycznym. Także wejdą w skład floty Baleàrii, zostaną też zbudowane w hiszpańskiej stoczni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów