• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu – w przyszłym roku poznamy wykonawcę

jm

20.10.2021 23:35
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu – w przyszłym roku poznamy wykonawcę
Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu – w przyszłym roku poznamy wykonawcę - GospodarkaMorska.pl
Fot. ZMPSiŚ

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał, że do końca 2022 roku podpisana zostanie umowa z wykonawcą głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zgłoszenia od zainteresowanych firm można było składać do końca września.

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie w granicach portu zewnętrznego, ale głównie na terenie przeznaczonym do zalądowienia. Do 30 września można było składać zgłoszenia do realizacji projektu. Po tym czasie rozpoczął się proces ich weryfikacji formalnej.

– Zrealizujemy ten projekt zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich i rządowym programem rozwoju portów zewnętrznych, uchwalonym przez Sejm RP. Proszę jedynie o cierpliwość i wsparcie, bo mówimy o projekcie, którego koszty realizacji liczone są w miliardach – mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Kolejnym etapem było wytypowanie uczestników, którzy zostali dopuszczeni do dalszego postępowania. Wskazano trzy firmy: dwie zagraniczne (z Belgii i Wielkiej Brytanii) oraz jedna z Polski. Czas na przygotowanie i złożenie ostatecznych ofert wytypowani kandydaci mają do końca lutego. W międzyczasie mogą konsultować się z inwestorem i składać zapytania dotyczące projektu, dokumentacji czy warunków umowy. Otwarcie ofert nastąpi 1 marca 2022 roku.

Kolejnym krokiem będą negocjacje, których zwieńczeniem będzie opracowanie treści umowy z wykonawcą. Do końca 2022 roku dokumenty mają zostać podpisane. W ten sposób ruszą prace nad budową głębokowodnego terminalu kontenerowego, który wraz z terminalem LNG i terminalem uniwersalnym będzie częścią tzw. kompleksu terminalowego.

Terminal kontenerowy przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnonoujściu. Ulokowany będzie w porcie zewnętrznym i ma być w stanie przyjmować największe statki kontenerowe, jakie mogą wpływać na Bałtyk. Planowana infrastruktura ma umożliwiać jednoczesną obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych (do 400 metrów) i kilku mniejszych feederów. Zgodnie z projektem, port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju dzięki nowym drogom dojazdowym, inwestycji kolejowej, a także żeglugą śródlądową. Prezes Krzysztof Urbaś liczy także na przygotowywane projekty odrzańskiej drogi wodnej, która mogłaby podnieść konkurencyjność portów.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40237,00 $ tona 0,15% 24 lis
 Cynk 3429,00 $ tona 0,23% 24 lis
 Aluminium 2698,00 $ tona 0,30% 24 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.