• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Baltexpo 2021. Port Szczecin-Świnoujście: inwestycje nie ustają

07.09.2021 23:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Baltexpo 2021. Port Szczecin-Świnoujście: inwestycje nie ustają
Baltexpo 2021. Port Szczecin-Świnoujście: inwestycje nie ustają  - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Podczas trwających targów Baltexpo reprezentanci Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opowiedzieli szczegółowo o trwających inwestycjach.

Podczas panelu poświęconego inwestycjom obszernie o trwających pracach w Szczecinie i Świnoujściu opowiedział Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zaczął od opowiedzenia o przyszłości terminalu LNG, który po rozbudowie będzie mógł przyjmować największe jednostki, jakie obecnie transportują do Polski gaz – dochodzące do 310 metrów. W przyszłości będzie połączony także z terminalem kontenerowym oraz będzie zapewniał możliwość bunkrowania jednostek, które rozprowadzą LNG po innych częściach portu.

Kolejną inwestycją jest rozbudowa terminalu promowego, która ma pozwolić na zawijanie do portu wszystkim promom, jakie kiedykolwiek będą pływały na Bałtyku. Jak podał prezes Urbaś, obecnie największe promy na Morzu Bałtyckim sięgają 240 metrów i potrzebują linii ładunkowej o długości 4,5 kilometra – nowy terminal promowy takie warunki zapewni.

– Terminal będzie oddany w sierpniu-wrześniu 2022 roku. W trakcie budowy pojawiły się okoliczności, które pozwoliły rozszerzyć zakres tej inwestycji. Stanowisko będzie pozwalało na nowoczesną obsługę wszystkich jednostek kolejowych w transportu intermodalnego – powiedział Krzysztof Urbaś. Dodał, że do terminalu poprowadzą dwa tory kolejowe. Zamówione są już także jednostki do rozładunku wagonów.

– Projekt był robiony cztery lata temu. W międzyczasie wiele na rynku się zmieniło, musieliśmy więc zmienić także projekt, by kupić najbardziej nowoczesne jednostki, które mają znacznie większy nacisk na oś. Trzeba pamiętać, że wymagały one przeprojektowania placów i dróg, po których będą się poruszać – dodał prezes.

Jedną z najważniejszych inwestycji dotyczących portów w Świnoujściu i Szczecinie jest pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra. Krzysztof Urbaś powiedział, że prace są na ukończeniu – w marcu mają finalnie zakończyć się prace związane z samym pogłębianiem, zaś całość inwestycji w I-II kwartale 2022.

Z tą inwestycją integralnie powiązane są dwie inwestycje, które realizowane są w Szczecinie: Kanał Dębicki i Basen Kaszubski.

Kanał Dębicki to jedyne w tej chwili w Szczecinie miejsce, gdzie w tej chwili przeładowywane są kontenery. Kanał ten ma obecnie w najszerszym miejscu 100 metrów. Po przebudowie na całej długości będzie miał ich 200. Pojawią się dwa nowe nabrzeża – norweskie i duńskie. Otworzy to 150 ha terenów, gdzie w ramach inwestycji kolejowej poprowadzone będą dwa tory o długości 785 metrów, co pozwoli na wtoczenie składów kolejowych bez konieczności rozformowania, które od razu będą mogły wejść w obsługę kolejową na terenie kraju.

Drugie miejsce to Basen Kaszubski, tradycyjny obszar ładunków masowych. Tam również pojawią się nowe nabrzeża i tereny do składowania.

– Pogłębienie pozwoli w pełni konkurować operatorom Portu Szczecin z pozostałymi portami polskimi i innymi portami na Bałtyku – mówił Urbaś, zaznaczając, że po zakończeniu inwestycji do portu będą mogły zawijać statki nawet dwukrotnie większe niż obecnie. Zdradził także, że niektórzy operatorzy już teraz mówią o tym, że inwestycja powinna już od samego początku przynieść wzrost przeładunków o około 50 procent.

Jednym z najbardziej interesujących tematów, jakie pojawiają się w kontekście portów w Szczecinie i Świnoujściu jest plan budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Prezes Krzysztof Urbaś porównał sytuację do projektu głębokowodnego terminala kontenerowego w Gdańsku, który również przed laty prowadził.

W Świnoujściu terminal ma być zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Zgodnie z projektem, port i tereny składowania kontenerów mają znaleźć się na pirsie. Ładunki mają wyruszyć w głąb kraju dzięki nowym drogom dojazdowym, inwestycji kolejowej, a także żeglugą śródlądową. Krzysztof Urbaś zaznaczył, że bardzo liczy na przygotowywane projekty odrzańskiej drogi wodnej, która mogłaby podnieść konkurencyjność portów.

Do planowanego terminala będą mogły zawijać największe statki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Inwestycja umożliwi jednoczesną obsługę dwóch jednostek do 400 metrów długości i jednej do 200 metrów.

W obliczu realizowanych inwestycji w portach, które znacznie zwiększą ich możliwości, trzeba także zadbać o odpowiednie podejście od strony morza. O tym opowiedział Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Wskazał on, że na polskich wodach znajduje się odcinek o długości 60,8 kilometrów, który wymaga zmian.

– To jest odcinek, który w kontekście planowanej przez zarząd Portu w Świnoujściu inwestycji w terminal kontenerowy, będzie musiał zostać pogłębiony – podał Zdanowicz. Obecnie tor wodny ma 14,5 metra głębokości i między 220 a 240 szerokości. Zostanie pogłębiony do 17 metrów i poszerzony do 500, żeby zapewnić ruch dwukierunkowy.

Dyrektor podał, że według szacunków do wybrania jest około 65 milionów metrów sześciennych urobku, czyli około 3 razy tyle, ile podczas prac na torze Świnoujście – Szczecin. Jednakże pod kątem hydrotechnicznym praca ta będzie o tyle prostsza, że będą ją mogły wykonywać większe pogłębiarki.

– Nawet gdyby samo pogłębienie musiało poczekać, to poszerzenie toru do 500 metrów będzie niezbędne. Rozbudowa terminala LNG i nabrzeży w Porcie Szczecin spowoduje dużo większy ruch statków o dużym zanurzeniu – zauważył Zdanowicz. – Przy obecnych cenach poszerzenie do 500 metrów przy obecnej głębokości to nie jest duża inwestycja w skali tego, co robimy. Samo poszerzenie to kwota „tylko” 100 mln. Natomiast pogłębienie do 17 metrów to już kwota ponad 3 mld złotych – wyliczył.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał także najbardziej aktualne statystyki przeładunkowe portów – stan na godzinę 7 rano 7 września 2021 wynosił 22 mln 701 tys. ton przeładowanych ładunków, co stanowi 10,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku tego samego dnia. – Co najważniejsze, jest to 4 procent więcej niż w roku 2019. To jest realny wzrost, który nas interesuje. Wszystko idzie w dobrym kierunku. Duże podziękowania dla operatorów, którzy działają w portach Szczecin i Świnoujście, bo to ich zasługa.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35362,00 $ tona 1,22% 17 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 1,50% 17 wrz
 Aluminium 2914,00 $ tona 1,60% 17 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.