Trwa modernizacja i pogłębianie toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Po zakończeniu inwestycji porty będą mogły przyjąć nawet dwukrotnie więcej ładunków. Wzrośnie także zatrudnienie w regionie.
Pandemia nie zastopowała procesów inwestycyjnych w portach w Świnoujściu i Szczecinie. –Przeciwnie, właśnie realizowane są inwestycje, o których mówiło się od lat. Ku końcowi zbliża się modernizacja i pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości technicznej 12,5 metra. To jest absolutnie milowy krok w rozwoju portów. Ale żeby ilość obsługiwanych ładunków wzrosła, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musi dostosować nabrzeża portowe do nowej głębokości technicznej toru wodnego. Z drugiej strony musimy je przystosować do przyjęcia większej masy ładunkowej – powiedziała agencji Newseria Biznes rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Monika Woźniak-Lewandowska.
Po zakończeniu pogłębiania, do portu w Szczecinie będą mogły zawijać statki o zanurzeniu do 11 metrów i ładunkiem 45-50 tysięcy ton. Dzisiaj port może obsłużyć jednostki o zanurzeniu 9,15 metra i z ładunkiem 25-30 tysięcy ton. Trwają towarzyszące pogłębianiu modernizacje nabrzeży i budowa nowych w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. One również będą dostosowane parametrami do obsługi większych statków.
– W obydwu portach – w Szczecinie i Świnoujściu – modernizowana jest infrastruktura techniczna: sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, a więc wszystko, czego nie widać gołym okiem, a co wpływa na sprawne funkcjonowanie portu i spółek portowych – dodaje Monika Woźniak-Lewandowska.
Zmiany przechodzi także terminal promowy w Świnoujściu, który będzie dostosowany do obsługi transportu intermodalnego. Powstaje tam też dodatkowy parking dla samochodów ciężarowych, by nie blokowały one dojazdu do terminalu w razie spiętrzenia ruchu.
Projektem, który ma mieć niebagatelny wpływ na gospodarkę całego regionu, jest budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Ma on być gotowy do przyjęcia statków w ciągu najbliższych kilku lat. W jego sąsiedztwie powstaje także dodatkowe nabrzeże do redystrybucji LNG.
– Wartość
wszystkich inwestycji to ponad miliard złotych. Ale modernizowane są
także drogi dojazdowe do portów w Szczecinie i Świnoujściu: kolejowe
wspólnie z PKP PLK i kołowe. Projekty zakończą się w 2023 roku i wtedy
do portów wkroczy absolutnie nowa jakość obsługi ładunków – przekonuje
Monika Woźniak-Lewandowska. – Kiedy zakończymy cały proces inwestycyjny,
liczba obsługiwanych nabrzeży także wzrośnie. Będzie to ogromny skok
jakościowy i ilościowy, jeżeli chodzi o obsługę ładunków w zespole
portów Szczecin – Świnoujście. Inwestycje wpłyną nie tylko na strukturę
przeładunkową w portach, ale i podwoją praktycznie ilość obsługiwanych
ładunków. Proszę zwrócić uwagę, jak wielki to będzie miało wpływ na
gospodarkę regionu – mówi rzecznika ZMPSiŚ.
Według szacunków jedno miejsce pracy w porcie generuje od trzech do ośmiu miejsc pracy w regionie i otoczeniu portu.
– Jeżeli stworzymy warunki do zwiększenia ilości przeładowywanych towarów, to siłą rzeczy potrzeba będzie więcej ludzi do pracy, zarówno w porcie, jak i do obsługi całego łańcucha logistycznego – podkreśla Woźniak-Lewandowska.
AFP: statek ze zbożem ukraińskim dopłynął korytarzem humanitarnym do Stambułu
Gdynia. Trwa transport gigantycznych suwnic
Singapur pozostaje najważniejszym ośrodkiem żeglugowym
Doraco nagrodzone za terminal promowy w Porcie Gdynia
Ukraina. Tymczasowym korytarzem humanitarnym płynie kolejny masowiec ze zbożem
Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023