• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Terminal LNG w Świnoujściu przyjął 137. dostawę gazu na pokładzie Al Karaana

jm

20.08.2021 13:56 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal LNG w Świnoujściu przyjął 137. dostawę gazu na pokładzie Al Karaana

Partnerzy portalu

Terminal LNG w Świnoujściu przyjął 137. dostawę gazu na pokładzie Al Karaana - GospodarkaMorska.pl
Fot. MarineTraffic.com

We czwartek 19 sierpnia do Portu w Świnoujściu zawinął gazowiec Al Karaana. Przywiózł 24. w tym roku, a łącznie 137. dostawę gazu.

Przybycie do Portu w Świnoujściu gazowca Al Karaana oznacza już drugą w tym miesiącu dostawę LNG dla PGNiG, a jednocześnie 87. dostawę gazu z Kataru. Statek przetransportował około 200 tysięcy metrów sześciennych LNG w ramach umowy zawartej przez PGNiG i Quatar Liquefied Gas.

Al Karaana przybył do Polski po raz drugi – za pierwszym razem pojawił się w sierpniu 2020 roku. Statek został zbudowany w 2009 roku przez koreańskie Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), jedną z największych stoczni świata. Ma 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Jego nośność to 122 DWT. Pływa pod banderą Wysp Marshalla. Co ciekawe, jego załoga to zaledwie 28 osób. Armatorem jednostki jest katarski Al Nakilat.

Świnoujście jest jedynym portem na północ od Rotterdamu, który może przyjąć statki tej wielkości. Jest to także trzeci gazoport w Europie pod względem częstotliwości zawinięć statków typu Q-flex, do których należy Al Karaana. Polski port przyjmuje ich około 18 rocznie. Prowadzące w tym rankingu walijskie Milford Haven i belgijskie Zeebrugge notują około 25 zawinięć jednostek Q-flex rocznie.

Poza gazem z Kataru, PGNiG posiada także kontrakty długoterminowe na zakup LNG ze Stanów Zjednoczonych. Pierwszy z nich, podpisany z firmą Cheniere Energy, jest realizowany od 2019 roku, pozostałe – z Venture Global LNG i Port Arthur LNG – rozpoczną się w latach 2022-24.

Tymczasem Terminal LNG w Świnoujściu jest poddawany rozbudowie. W jej ramach zyska trzeci zbiornik LNG. Będzie miał on pojemność około 180 tysięcy metrów sześciennych brutto, będzie wyposażony w niezbędne instalacje i urządzenia oraz połączony technologicznie z istniejącą infrastrukturą. Projekt stanowi element większego planu inwestycyjnego Grupy Kapitałowej Gaz-System, która jest operatorem terminalu.

Nowy zbiornik LNG w Terminalu LNG jest budowany przez konsorcjum firm PORR S.A. I TGE Gas Engineering GmbH. Inwestycja ma być gotowa z końcem 2023 roku. Zbiornik zwiększy zdolność procesowego składowania LNG. W Terminalu trwają także prace nad budową dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.