We czwartek 19 sierpnia do Portu w Świnoujściu zawinął gazowiec Al Karaana. Przywiózł 24. w tym roku, a łącznie 137. dostawę gazu.
Przybycie do Portu w Świnoujściu gazowca Al Karaana oznacza już drugą w tym miesiącu dostawę LNG dla PGNiG, a jednocześnie 87. dostawę gazu z Kataru. Statek przetransportował około 200 tysięcy metrów sześciennych LNG w ramach umowy zawartej przez PGNiG i Quatar Liquefied Gas.
Al Karaana przybył do Polski po raz drugi – za pierwszym razem pojawił się w sierpniu 2020 roku. Statek został zbudowany w 2009 roku przez koreańskie Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), jedną z największych stoczni świata. Ma 315 metrów długości i 50 metrów szerokości. Jego nośność to 122 DWT. Pływa pod banderą Wysp Marshalla. Co ciekawe, jego załoga to zaledwie 28 osób. Armatorem jednostki jest katarski Al Nakilat.
1⃣3⃣7⃣. dostawa #LNG dla #PGNiG jest już w Polsce 🇵🇱 w @TerminalLNG:
— PGNiG (@GK_PGNiG) August 19, 2021
👉 wolumen ok. 120 mln m sześc. #gazziemny (po regazyfikacji),
👉 dostawca: #Qatargas,
👉 typ kontraktu: długoterminowy,
👉 gazowiec: Al Karaana.
📷 Al Karaana (fot. arch., https://t.co/EWrq8zTyst). pic.twitter.com/jsp2ydjHa4
Świnoujście jest jedynym portem na północ od Rotterdamu, który może przyjąć statki tej wielkości. Jest to także trzeci gazoport w Europie pod względem częstotliwości zawinięć statków typu Q-flex, do których należy Al Karaana. Polski port przyjmuje ich około 18 rocznie. Prowadzące w tym rankingu walijskie Milford Haven i belgijskie Zeebrugge notują około 25 zawinięć jednostek Q-flex rocznie.
Poza gazem z Kataru, PGNiG posiada także kontrakty długoterminowe na zakup LNG ze Stanów Zjednoczonych. Pierwszy z nich, podpisany z firmą Cheniere Energy, jest realizowany od 2019 roku, pozostałe – z Venture Global LNG i Port Arthur LNG – rozpoczną się w latach 2022-24.
Tymczasem Terminal LNG w Świnoujściu jest poddawany rozbudowie. W jej ramach zyska trzeci zbiornik LNG. Będzie miał on pojemność około 180 tysięcy metrów sześciennych brutto, będzie wyposażony w niezbędne instalacje i urządzenia oraz połączony technologicznie z istniejącą infrastrukturą. Projekt stanowi element większego planu inwestycyjnego Grupy Kapitałowej Gaz-System, która jest operatorem terminalu.
Nowy zbiornik LNG w Terminalu LNG jest budowany przez konsorcjum firm PORR S.A. I TGE Gas Engineering GmbH. Inwestycja ma być gotowa z końcem 2023 roku. Zbiornik zwiększy zdolność procesowego składowania LNG. W Terminalu trwają także prace nad budową dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju