• <
nauta_2024

Flota Fairplay Towage Polska się powiększa. Nowy holownik w Porcie Gdynia

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Flota Fairplay Towage Polska się powiększa. Nowy holownik w Porcie Gdynia
Fot. GospodarkaMorska.pl

Do Portu Gdynia dotarł w sobotę Fairplay-97. To zupełnie nowy holownik Fairplay Towage Polska, prosto z dziewiczego rejsu z Rotterdamu. Na redzie powitał go szpaler utworzony przez pozostałe jednostki operatora.

Pasażerowie i załogi promów Stena Line, które mijały się na redzie Portu Gdynia w sobotni ranek, zapewne zastanawiali się, dlaczego towarzyszy im szpaler holowników pracującego w porcie operatora Fairplay Towage Polska. Niecodzienna formacja biało-niebieskich jednostek tuż za falochronami gdyńskiego portu miała jednak ważną przyczynę – holowniki czekały na najnowszego członka zespołu: kompletnie nową jednostkę Fairplay-97, która przypłynęła w ramach dziewiczego rejsu z Rotterdamu.

Fairplay-97 pojawił się na redzie w sobotę 12 kwietnia rano i został powitany przez pozostałe statki armatora i ich załogi – najpierw armatkami wodnymi, a następnie serenadą holowniczych tyfonów. Nowy holownik popisał się zwrotnością, kręcąc kilka bączków otoczony przez starszych braci, po czym w ich towarzystwie dobił do Nabrzeża Pilotowego w Porcie Gdynia.

Fairplay-97 powstał w należącej do niderlandzkiej grupy stoczniowej Damen stoczni w Wietnamie – Damen Song Cam Shipyard. Do Rotterdamu dopłynął na pokładzie 150-metrowego statku przeznaczonego do ciężkich ładunków. Z Niderlandów do Polski dopłynął już na własnej stępce pod rozkazami kapitana Mariusza Klimiuka, który będzie nim dowodził.

– Mamy już polską banderę. Podczas dziewiczego rejsu z Rotterdamu sprawdziliśmy już możliwości holownika i śmiało można powiedzieć, że spełni swoje zadania w Gdyni – podkreśla Mariusz Klimiuk.

Nowy holownik w Porcie Gdynia przeznaczony będzie do pracy na najtrudniejszym odcinku – na dziobach statków.

– Kiedy statek wpływa z redy, my podpływamy do niego dziobem, zatrzymujemy się, bierzemy hol i wprowadzamy go do portu płynąc tyłem. To tak zwany bow-bow – tłumaczy kpt. Klimiuk.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Fairplay-97 to jednostka typu Damen Azimuth Stern Drive 2813. Liczby w nazwie tego modelu oznaczają jego podstawowe wymiary – holownik ma 28 metrów długości i 13 metrów szerokości. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 6,15 metra. Może pochwalić się uciągiem na palu wynoszącym 83 tony. Dysponuje 5050 kilowatami mocy skutecznej brutto, co odpowiada 6868 koniom mechanicznym.

Nowoczesna jednostka zapewnia nie tylko dużą moc i sprawność operacyjną, ale także komfort pracy załogi. Na szotach, czyli ścianach kabiny, zainstalowane zostały m.in. gniazda USB. Na jednostce znalazły się trzy zintegrowane panele sterowania (z czego jeden w maszynowni) – za ich pomocą można uruchomić każde urządzenie na holowniku, od włączenia świateł po windy. Na mostku jest też bardzo łatwy dostęp do bezpieczników – wystarczy unieść jeden z paneli sterowania. Statek rozwija prędkość 13 węzłów.

Firma Fairplay Towage Polska uczestniczy także w Porcie Gdynia w akcjach gaszenia pożarów, dlatego jej holowniki wyposażone są w systemy FiFi, czyli Fire Fighting.

– Strażacy będą też zadowoleni z racji tego, że mamy sześć komfortowych kabin, bo kiedy jesteśmy w porcie to na burcie jest też strażak – mówi kapitan Klimiuk. Łącznie na holowniku przewidziano miejsce dla dziesięciu osób, choć podczas standardowych prac w porcie załoga statku liczy trzy osoby.

Kapitan Mariusz Klimiuk zapowiada, że Fairplay-97 wyruszy do pierwszych zadań już w najbliższy piątek po dopełnieniu ostatnich formalności.

Warto dodać, że najnowszy holownik Fairplay-97 ma już w Polsce rodzeństwo – w grudniu do Świnoujścia dotarł Fairplay-83, jednostka o nieco mniejszym uciągu, zbudowana w tej samej stoczni w ramach tego samego zamówienia.

Fairplay Towage Polska to polski oddział grupy Fairplay Towage Group, działającej w 24 portach w całej Europie. Firma posiada flotę przekraczającą 100 jednostek. W Polsce holowniki Fairplay bazują w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, gdzie prowadzą nie tylko holowania portowe, ale także holowania morskie, współpracują przy pracach offshore oraz akcjach ratowniczych. 


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.