Do Portu Gdynia dotarł w sobotę Fairplay-97. To zupełnie nowy holownik Fairplay Towage Polska, prosto z dziewiczego rejsu z Rotterdamu. Na redzie powitał go szpaler utworzony przez pozostałe jednostki operatora.
Pasażerowie i załogi promów Stena Line, które mijały się na redzie Portu Gdynia w sobotni ranek, zapewne zastanawiali się, dlaczego towarzyszy im szpaler holowników pracującego w porcie operatora Fairplay Towage Polska. Niecodzienna formacja biało-niebieskich jednostek tuż za falochronami gdyńskiego portu miała jednak ważną przyczynę – holowniki czekały na najnowszego członka zespołu: kompletnie nową jednostkę Fairplay-97, która przypłynęła w ramach dziewiczego rejsu z Rotterdamu.
Fairplay-97 pojawił się na redzie w sobotę 12 kwietnia rano i został
powitany przez pozostałe statki armatora i ich załogi – najpierw
armatkami wodnymi, a następnie serenadą holowniczych tyfonów. Nowy
holownik popisał się zwrotnością, kręcąc kilka bączków otoczony przez
starszych braci, po czym w ich towarzystwie dobił do Nabrzeża Pilotowego
w Porcie Gdynia.
Fairplay-97 powstał w należącej do
niderlandzkiej grupy stoczniowej Damen stoczni w Wietnamie – Damen Song
Cam Shipyard. Do Rotterdamu dopłynął na pokładzie 150-metrowego statku
przeznaczonego do ciężkich ładunków. Z Niderlandów do Polski dopłynął
już na własnej stępce pod rozkazami kapitana Mariusza Klimiuka, który
będzie nim dowodził.
– Mamy już polską banderę. Podczas
dziewiczego rejsu z Rotterdamu sprawdziliśmy już możliwości holownika i
śmiało można powiedzieć, że spełni swoje zadania w Gdyni – podkreśla
Mariusz Klimiuk.
Nowy holownik w Porcie Gdynia przeznaczony będzie do pracy na najtrudniejszym odcinku – na dziobach statków.
–
Kiedy statek wpływa z redy, my podpływamy do niego dziobem,
zatrzymujemy się, bierzemy hol i wprowadzamy go do portu płynąc tyłem.
To tak zwany bow-bow – tłumaczy kpt. Klimiuk.
Fairplay-97 to
jednostka typu Damen Azimuth Stern Drive 2813. Liczby w nazwie tego
modelu oznaczają jego podstawowe wymiary – holownik ma 28 metrów
długości i 13 metrów szerokości. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 6,15
metra. Może pochwalić się uciągiem na palu wynoszącym 83 tony. Dysponuje
5050 kilowatami mocy skutecznej brutto, co odpowiada 6868 koniom
mechanicznym.
Nowoczesna jednostka zapewnia nie tylko dużą moc i
sprawność operacyjną, ale także komfort pracy załogi. Na szotach, czyli
ścianach kabiny, zainstalowane zostały m.in. gniazda USB. Na jednostce
znalazły się trzy zintegrowane panele sterowania (z czego jeden w
maszynowni) – za ich pomocą można uruchomić każde urządzenie na
holowniku, od włączenia świateł po windy. Na mostku jest też bardzo
łatwy dostęp do bezpieczników – wystarczy unieść jeden z paneli
sterowania. Statek rozwija prędkość 13 węzłów.
Firma Fairplay
Towage Polska uczestniczy także w Porcie Gdynia w akcjach gaszenia
pożarów, dlatego jej holowniki wyposażone są w systemy FiFi, czyli Fire
Fighting.
– Strażacy będą też zadowoleni z racji tego, że mamy
sześć komfortowych kabin, bo kiedy jesteśmy w porcie to na burcie jest
też strażak – mówi kapitan Klimiuk. Łącznie na holowniku przewidziano
miejsce dla dziesięciu osób, choć podczas standardowych prac w porcie
załoga statku liczy trzy osoby.
Kapitan Mariusz Klimiuk
zapowiada, że Fairplay-97 wyruszy do pierwszych zadań już w najbliższy
piątek po dopełnieniu ostatnich formalności.
Warto dodać, że
najnowszy holownik Fairplay-97 ma już w Polsce rodzeństwo – w grudniu do
Świnoujścia dotarł Fairplay-83, jednostka o nieco mniejszym uciągu,
zbudowana w tej samej stoczni w ramach tego samego zamówienia.
Fairplay
Towage Polska to polski oddział grupy Fairplay Towage Group,
działającej w 24 portach w całej Europie. Firma posiada flotę
przekraczającą 100 jednostek. W Polsce holowniki Fairplay bazują w
Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, gdzie prowadzą nie tylko holowania
portowe, ale także holowania morskie, współpracują przy pracach offshore
oraz akcjach ratowniczych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów