Choć majówka to dla wielu osób czas odpoczynku, spędzanego często w gronie najbliższych, w wielu profesjach pracy nie brakuje. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował, że kolejny, duży statek przybył do świnoujskiego portu, wpisując się w wizyty coraz większych jednostek, wpływając też na wzrost przeładunków.
Przy Nabrzeżu Słowackim w Porcie Szczecin zacumował jeszcze 30 kwietnia masowiec Sakizaya Xcel (IMO 9934917), pływający pod panamską bandera i zbudowany w 2022 roku. Wchodzi w skład floty tajwańskiego przewoźnika Wisdom Marine Lines. Statek ten ma 229 metrów długości u 32 metry szerokości, a jego tonaż wynosi 44318 GT. Do portu przybył z ładunkiem śruty sojowej. Zalicza się do jednostek panamax, których gabaryty umożliwiają żeglugę przez Kanał Panamski.
Przybyły statek wpisuje się w wizyty i obsługę coraz większych jednostek, które wcześniej, ze względu na głębokość torów wodnych i nabrzeży "nie miały co myśleć" o wpłynięciu i zacumowaniu. W efekcie prac związanych z pogłębieniem toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 metra oraz modernizacji do tych parametrów nabrzeży w Kanale Dębickim, takie zawinięcia stają się powoli regułą. Jak informuje zarząd portów, jest to możliwe m.in. dzięki unijnemu dofinansowaniu przedsięwzięcia pn. „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko".
Aktualnie trwa dostosowywanie całej infrastruktury Portu Szczecin, by coraz większe statki mogły być obsługiwane przy nabrzeżach, wpływając tym samym na zwiększenie przeładunków i lepszą obsługę dostaw produktów i surowców. W marcu tego roku informowaliśmy o końcu prac związanych z pogłębieniem szczecińskiego Nabrzeża Zbożowego w Szczecinie które odtąd było gotowe do przyjęcia statków o większym zanurzeniu dzięki zwiększeniu jego głębokości do 12,5 metra. Tym samym będą mogły z niego korzystać jednostki o zanurzeniu do 11 metra, gdy wcześniej mogły tam cumować jednostki o maksymalnym zanurzeniu sięgającym 9 metrów.
W ostatnim czasie swoje rekordy zaczęli bić także lokalni operatorzy przeładunkowi. Bulk Cargo-Port Szczecin, będący największym wielofunkcyjnym, jaki tam działa, poinformował nieco ponad tydzień wcześniej, że niedługo po uzyskaniu decyzji zanurzeniowej, jeśli chodzi o Nabrzeże Chorzowskie, obsłużył największy w swojej historii statek, masowiec Elias, którego wymiary to 189,99 metra długości i 32,26 metra szerokości. Dostarczył znaczny ładunek w postaci 41 204 ton surówki żelaza.
Modernizacja toru wodnego i nabrzeży stanowi zdaniem zarządu portów oraz firm sukces logistyczny oraz przykład strategicznego myślenia o przyszłości Portu Szczecin. Wyzwanie nie było łatwe, gdyż w trakcie kilku lat kosztującej miliony zł inwestycji nie brakowało trudności i niebezpieczeństw, choćby w postaci odnajdywanych niewybuchów z czasów II wojny światowej. Najbardziej znanym i „głośnym” przykładem były w 2020 roku odkrycie i neutralizacja, z udziałem nurków-minerów Marynarki Wojennej RP i innych służb, brytyjskiej bomby lotniczej DP 12000-lb, zwanej potocznie Tallboy, ważącej blisko 5,4 tony.
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę, Port Szczecin umacnia swoją pozycję jako nowoczesne i niezawodne ogniwo funkcjonujące w ramach globalnego łańcucha dostaw. ZMPSiŚ liczy, że dzięki temu przeładunki różnych towarów i surowców znacznie wzrosną. Na tym mają zyskać nie tylko branża morska, ale też inne firmy, działające w ramach transportu intermodalnego.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny