Położony na zachodzie Bornholmu Port Rønne A/S w 2024 r. mocno zaznaczył swoją pozycję jako wyróżniającego się portu handlowego, pasażerskiego i obsługującego morskie farmy wiatrowe. Ubiegły rok zakończył rekordowymi przychodami ze sprzedaży usług i dużym postępem w zielonej transformacji.
Ze sprzedażą netto w wysokości około 170 mln DKK i zyskiem nieco poniżej 63 mln DKK port stanowi istotny składnik gospodarki regionu i napędza wzrost gospodarczy Bornholmu.
Kierownictwo Portu Rønne podkreśla, że wszystkie obszary działalności przyczyniły się pozytywnie do rozwoju gospodarczego, spełniając strategiczne cele zabezpieczenia stabilnych łańcuchów dostaw, wspierając lokalny rozwój biznesu i napędzając przyszły wzrost gospodarczy wyspy. Dodaje też, że kluczowym celem w minionym roku była rozbudowa portu, a MT Højgaard ukończyło fazę 3. projektu infrastrukturalnego. Do końca 2025 r. rozbudowa ma być zakończona, co znacznie wzmocni potencjał przeładunkowy portu. Rozbudowa infrastruktury pozwoli także na obsługę dwóch projektów offshore jednocześnie. Pierwsze efekty budowy terminala do obsługi MFW będą widoczne jeszcze w tym roku.
Zgodnie z planem jeszcze w 2025 roku fundamenty i nowa turbina wiatrowa Vestas o mocy 15 MW offshore zostaną wysłane z Rønne do projektów na Morzu Bałtyckim. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę dostępową i budowie portu instalacyjnego to tam będzie obsługiwana budowa polskich farm wiatrowych.
Port stał się również istotnym kierunkiem turystów morskich. Rok 2024 przyniósł wzrost ruchu pasażerskiego promów, czego dowodem było 55 rejsów zabezpieczonych we współpracy z Destination Bornholm, tworząc silne efekty domina dla lokalnego handlu, restauracji i atrakcji.
– Rønne jest kluczowym podmiotem w zapewnianiu bezpieczeństwa dostaw dla Bornholmu, jednocześnie wspierając lokalny rozwój i wzrost. Pozostajemy centrum na Morzu Bałtyckim zarówno dla partnerów regionalnych, jak i międzynarodowych z wyraźnym zaangażowaniem w jakość, obsługę i długoterminowe tworzenie wartości – podkreśla Jess C. Persson, prezes zarządu w informacji o wynikach ekonomicznych.

– Patrząc w przyszłość, będziemy bardziej skupiać się na konsolidacji niż na ekspansji. Chcemy wzmocnić naszą rolę jako nowoczesnego i zrównoważonego portu, strategicznie zlokalizowanego na Bałtyku. Oznacza to mniej inwestycji na dużą skalę i większy nacisk na wydajność operacyjną i inteligentne wykorzystanie gruntów – dyrektor generalny Lars Nordahl
Sezon turystyczny 2025 oficjalnie rozpoczął się w ostatni dzień kwietnia br. Port Rønne powitał wtedy pierwszy wycieczkowiec, AIDAmar, który notabene był pierwszym w tym sezonie w Porcie Gdynia. Ten statek z pasażerami powróci na Bornholm aby zamknąć sezon 22 października br. Zdaniem zarządu portów pomimo ograniczonej przepustowości z powodu trwającej rozbudowy infrastruktury, rok 2025 zapowiada się jako rekordowy, gdyż zapowiedziano wizyty 61 statków, więcej niż w ubiegłym roku. W większości to małe i średnie statki pasażerskie. Łącznie do portu dotrze około 47 tys. pasażerów. Gudhjem będzie cumował w Rønne 8 razy, a Christiansø zawinie na Bornholm 2razy. Według Yany Grundke, która odpowiada za ruch pasażerski, duże statki powrócą do Rønne w 2026 roku, gdy rozbudowa portu zostanie ukończona.
Port na Bornholmie jest postrzegany przez operatorów jako przyjazny dl środowiska. W grudniu 2024 r. otrzymał nagrodę ESG Transparency Award za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nagrodę przyznała EUPD Research, organizacja, która specjalizuje się w analizie i ocenie inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju w różnych branżach.
– Klimat i zrównoważony rozwój nigdy nie były ważniejsze niż dzisiaj, ponieważ ścigamy się z czasem, aby złagodzić coraz bardziej widoczne konsekwencje zmiany klimatu. Ta nagroda potwierdza, że jako pionierska organizacja nie tylko uznaliśmy znaczenie raportowania zrównoważonego rozwoju, ale także przełożyliśmy je na konkretne działania. Ponadto potwierdza, że lokalne wysiłki są zauważane i doceniane na arenie międzynarodowej – wskazał Lars Nordahl, dyrektor generalny Port Rønne A/S po otrzymaniu nagrody.
Za swoją działalność port Rønne został oceniony w pięciu kluczowych obszarach, jak jego praca w zakresie przejrzystości, zarządzanie, zgodność z przepisami i normami, odpowiedzialność społeczna oraz działania na rzecz ochrony środowiska. Uzyskał też „Predicate Class”, drugą najwyższą kategorię pod względem wyników w tych pięciu obszarach.

– Efekty naszej pracy na rzecz zrównoważonego rozwoju to ciągły proces, w którym nieustannie się uczymy i doskonalimy. Podróż, którą podejmujemy jako firma, jest kluczowa dla naszych wysiłków i stała się integralną częścią naszych codziennych działań, a każdy przyczynia się do ponownego przemyślenia rutyny i znalezienia bardziej odpowiedzialnych rozwiązań, aby stać się bardziej zrównoważonym portem – podkreślił Lars Nordahl.
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju zarządu portu są dokumentowane corocznie w specjalnym raporcie ESG eksponującym postęp, jaki port poczynił, a także dalsze plany rozwojowe. Dzięki efektom swoich działań i prowadzonej strategii biznesowej wyrósł na lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju. Upowszechnia swoją widzę w lokalnym klastrze morskim. Szefowa działu ESG i zrównoważonego rozwoju w porcie Rønne, Susan Hansen, we współpracy z Business Center Bornholm, zainicjowała sieć współpracy dla firm i organizacji z siedzibą na Bornholmie.
Zgodnie z danymi pochodzącymi z „Rocznego raportu Portu Rønne 2024”, w 2024 r. osiągnięto wzrost przychodów ze sprzedaży usług o 12,1%, sięgając di 5 293,6 mln euro. W wyniku tego EBITDA wzrosło o 17,5% do 537,1 mln euro i 10,1% marży EBITDA. Zarząd portu uzyskał również więcej niż dotąd zamówień na usługi portowe i poprawił swój ROCE do 18,2%. Wszystko to wskazuje, że 2024 rok okazał się wyjątkowo udany dla bornholmskiego portu, w wyniku czego zaliczył wzrost zysków i znaczne przepływy pieniężne. Na pełne dane należy jednak jeszcze poczekać, gdyż pełny raport roczny zostanie przedstawiony na Zgromadzeniu Ogólnym Portu Rønne 8 maja 2025 r.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania