Deltamarin podpisał 27 maja kontrakt ze stocznią China Merchants Weihai Shipyard na zaprojektowanie nowych promów RoPax serii Hansa Superstar dla Finnlines. Umowa obejmuje kompletny projekt podstawowy i szczegółowy trzech statków przeznaczonych do eksploatacji na Morzu Bałtyckim.
Nowy projekt ma być rozwinięciem rozwiązań z innej serii promów, znanych jako seria Superstar, ale z ulepszoną jakością transportu zarówno ładunków, jak i pasażerów na Morzu Bałtyckim. Nowy projekt został dostosowany do trasy Finlandia-Niemcy i zostanie przystosowany do dłuższych przepraw oraz zostanie wyposażony w nowe kategorie kabin. Zapewni też opcje restauracji dostosowane do różnych preferencji pasażerów, ze szczególnym uwzględnieniem ogólnego doświadczenia na pokładzie. Każdy statek będzie miał 240 metrów długości i oferował 5100 metrów linii ładunkowej dla ładunków tocznych, biorąc też pod uwagę miejsce na 90 samochodów i zakwaterowanie dla maksymalnie 1100 pasażerów w 320 kabinach.
– Podpisana umowa oznacza kontynuację długoletniej współpracy między Deltamarin a Weihai Shipyard. Nasza współpraca nieustannie dostarcza niezawodne, wydajne i przyjazne dla środowiska statki, które spełniają oczekiwania zarówno właściciela statku, jak i organów regulacyjnych. To zamówienie pokazuje zaufanie, jakim nasi klienci darzą naszą zdolność do projektowania i dostarczania najnowocześniejszych statków RoPax. Dzięki temu najnowszemu zamówieniu łączna liczba statków RoPax zaprojektowanych przez Deltamarin i zbudowanych przez Weihai Shipyard osiągnęła imponującą liczbę 22 statków w ciągu ostatnich 10 lat – powiedział Janne Uotila, dyrektor zarządzający Deltamarin.
– Wspólnie z Deltamarin opracowaliśmy statki klasy Superstar, wyznaczając zupełnie nowy standard dla przewozów towarowych i pasażerskich na Morzu Bałtyckim. Dzięki naszemu nowemu programowi inwestycyjnemu jesteśmy dumni, że możemy kontynuować tę wspólną podróż. Nasze długotrwałe i udane partnerstwo z Deltamarin i China Merchants Weihai Shipyard odegrało kluczową rolę w napędzaniu innowacji i wzmacnianiu wydajnego transportu morskiego – przekazał Juha Ahia, kierownik ds. nowych konstrukcji i projektów w Finnlines.
– Wiedza specjalistyczna i wsparcie, jakie zapewnia Deltamarin, zawsze były nieocenione i nie możemy się doczekać dostarczenia tych statków nowej generacji do Finnlines, które odegrają kluczową rolę w ich zrównoważonej ekspansji floty – zaznaczył Ou Shubo, zastępca dyrektora generalnego w Weihai Shipyard
Co istotne, projekt jest także z myślą o zrównoważonym rozwoju i dekarbonizacji transportu morskiego. Stąd wszystkie statki będą wyposażone w silniki zdolne do pracy na metanolu, co wspiera cel osiągnięcia zerowej emisji netto. W zamierzeniu nowe promy połączą wysoką pojemność transportową, innowacyjną konstrukcję i doskonały komfort na pokładzie. Kluczowe cechy obejmują silniki wielopaliwowe, zoptymalizowane konstrukcje kadłuba i śrub napędowych, podłączenie zasilania z brzegu i energooszczędne systemy zarządzania energią na pokładzie zarówno na morzu, jak i w porcie. Wszystko to przyczyni się do ponad 50% redukcji emisji CO2 na przewożoną jednostkę ładunku w porównaniu ze statkami obecnie kursującymi na tych samych trasach.
Nowy kontrakt posłuży wzmocnieniu zaangażowanych w to przedsięwzięcie podmiotów w związku z planowanym dostarczeniem na rynek morski wydajnych i innowacyjnych statków typu RoPax. Prace projektowe potrwają do początku 2026 roku, a same dostawy gotowych statków zaplanowano na lata 2028–2029. Umowa ma kontynuować już wcześniej prowadzoną współpracę Deltamarin, Finnlines i China Merchants Weihai Shipyard.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów