W tureckiej stoczni Cemre Shipyard ukończono budowę największego w Norwegii promu o zerowej emisji, NB1091 Hinnøy. 15 kwietnia jednostka wyruszyła w drogę do Norwegii.
Prom, zamówiony w 2022 roku przez norweskiego operatora Torghatten Nord, został zaprojektowany przez The Norwegian Ship Design Company i jest jednostką dwustronną zasilaną w pełni elektrycznym systemem napędowym z akumulatorami ładowanymi z lądowej sieci energetycznej. Statek, klasyfikowany przez DNV, będzie obsługiwał trasę Bognes–Lødingen w północnej Norwegii, pokonując ją w rekordowym czasie jednej godziny przy prędkości 13-14 węzłów. Może pomieścić 399 pasażerów i 120 samochodów.
Prom jest wyposażony w automatyczne systemy ładowania o dużej mocy, a w przypadku braku dostępu do energii z lądu, zapasowe generatory na biodiesel zapewnią działanie systemu.
Hinnøy to przełom w ekologicznym transporcie morskim, wpisujący się w norweskie wymogi zeroemisyjności, które od 2026 roku obejmą fiordy wpisane na listę UNESCO dla statków poniżej 10 000 ton brutto, a od 2032 roku dla większych jednostek. Norwegia dąży też do redukcji emisji gazów cieplarnianych o 70-75% do 2035 roku w porównaniu z 1990 rokiem.
Dodatkowo, Cemre Shipyard buduje dwa inne promy o długości 117 metrów dla Torghatten Nord, zasilane wodorem, które powstaną we współpracy z norweską stocznią Myklebust Verft. Mają one być dostarczone w 2026 roku. Będą one obsługiwać trasę Vestfjordstrekninga w Arktyce, korzystając z wodoru produkowanego w Bodø.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów