Z myślą o branży offshore odpowiedzialnej za wydobycie gazu i ropy, jak i obsługi związanej z tym infrastruktury morskiej, holenderski koncern Damen pracuje nad już posiadanymi projektami w swoim portfolio, aby dostosować się do wymagań i potrzeb rynku teraz i w przyszłości. W tym celu prezentuje jednostkę FCS 2710, przeznaczoną do transferu załóg, dostosowaną do szerszego zakresu operacji z myślą o morskiej energetyce.
Firma podkreśla, że w ostatnich latach jednym z jej „towarów eksportowych” stał się Damen Fast Crew Supplier (FCS) 2710. Jednostka ta trafiała do odbiorców działających w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Obecnie w eksploatacji jest blisko 50 statków. Z racji na rosnące potrzeby branży morskiej, pojawiła się możliwość sprzedaży dla firm zajmujących się obsługą operacji również w sektorze naftowo-gazowym.
FCS 2710 stanowi ewolucję nieco mniejszego FCS 2610. Jedną z kluczowych cech statku, gwarantującą jego przydatność do szerszego wykorzystania w energetyce morskiej, jest jego elastyczność. Oprócz szeregu opcji napędowych, można go konfigurować na wiele sposobów, aby pomieścić określoną liczbę personelu. Osiąga prędkość do 25 węzłów i zasięg do 1200 mil morskich. Długość statku to ok. 40 metrów.
– W standardowej wersji FCS 2710 może przewieźć do 24 osób..
Jednak dzięki stosunkowo prostej modyfikacji możliwe jest skonfigurowanie
statku do transportu 60, 90, a nawet 100 osób personelu morskiego, wraz z
ośmioma do dwunastoma członkami załogi. Dzięki takiemu statkowi możliwe jest
szybkie, bezpieczne i komfortowe przetransportowanie dużej liczby osób na
morzu, przy znacznie niższych kosztach operacyjnych niż w przypadku śmigłowca –
wyjaśnił Wim Boerma, menedżer ds. produktów w dziale szybkich jednostek pływających
w firmie Damen
Aby ułatwić transfer personelu na platformę naftową i gazową, FCS 2710 jest wyposażony w solidne odbojnice, zaprojektowane tak, aby wytrzymać uderzenia podczas wsuwania platformy. Po podłączeniu personel jest przenoszony za pomocą hydraulicznego trapu – wyraźnie widocznego ze sterówki. Damen wskazuje, że transfer jest nie tylko bezpieczniejszy i bardziej wydajny niż metody takie jak liny wahadłowe czy kosze, ale także w pełni nadaje się do dostępu do platformy na różnych wysokościach, a trap ma regulowaną wysokość, co zapewnia optymalną elastyczność operacyjną. Sterówka jest przestronna, ergonomiczna i oferuje 360-stopniowy widok, natomiast pokład wyróżnia się jako bezstopniowy, przestronny i pozbawiony przeszkód, zapewniając zarówno bezpieczną pracę, jak i „przesiadkę” np. na platformę wydobywczą. FCS 2710 ma charakteryzować się też doskonałą dzielność morską dzięki zastosowaniu w konstrukcji kadłuba dziobu Damen Twin Axe, pozwalając operować na większych falach, redukując szczytowe przyspieszenia, opór wody. Ponadto znacząco zmniejsza zużycie paliwa, a także związane z nim emisje nawet o 20%.
Damen prowadzi od lat program budowy statków w magazynie, mający na celu zapewnienie klientom szybkiego dostępu do nowych jednostek. Gotowe platformy, wedle konkretnych założeń, mają być gotowe do modyfikacji wedle założeń i wymagań zamawiającego. Firma zbudowała już kilka jednostek FCS 2710 i jest bliska ukończenia kolejnych. Przewiduje się, że adaptacje niezbędne do obsługi sektora naftowego i gazowego zajmą najwyżej kilka tygodni.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów