Damen Shipyards dostarczył holownik ASD 3010 ICE do szwedzkiej firmy Sundsvall Hamn. Jednostka została zaprojektowana i zbudowana z myślą o wykonywaniu zadań podczas trudnych warunków zimowych na Morzu Bałtyckim. Jednocześnie ma wyróżniać się zastosowaniem rozwiązań technologicznych i systemowych umożliwiających ograniczenie zużycia energii paliwa.
Holownik ASD 3010 ICE zastąpi starszą jednostkę, zbudowaną jeszcze w 1972 roku. Blisko 75% jego pracy będzie związane z przełamywaniem zalodzenia przy wejściu do portu, umożliwiając tym płynny ruch statków w rejonie środkowej Szwecji i Zatoki Botnickiej. Ma także działać z myślą o innych portach, tu wymienia się Östrand, Tunadal, Mokajen, Vindskarsvarv, Kubal i Stockvik. Ponadto będzie wykonywał operacje holowania eskortowego i, gdy zajdzie taka potrzeba, pomagał statkom z uszkodzonymi sterami strumieniowymi i przy silnym wietrze. Będzie również od czasu do czasu wykonywać obowiązki związane z transferem załogi. Holownik jest dodatkowo wyposażony w urządzenia do gaszenia pożarów FiFi 1, który może rozpylać do 1400 metrów sześciennych wody na godzinę.
– Damen buduje statki takie jak ten od dawna i cieszy się dobrą reputacją w branży. Poza tym pracowaliśmy ze starszym statkiem w trudnych warunkach. Dla nas ważne było, aby zapewnić niezawodność naszych operacji, mieć nowy, wysokiej jakości statek dostarczony szybko – przekazał Johan Stenström, dyrektor generalny Sundsvall Hamn.
– Holownik ma znaczną ilość izolacji. To nie tylko zapewnia komfortowe środowisko pracy dla osób na pokładzie, ale także zwiększa wydajność, zmniejszając ilość energii potrzebnej do ogrzania statku i obniżając koszty operacyjne i emisje – podkreślił Mats Lundberg, kapitan nowego holownika.
– Współpraca z Sundsvall Hamn przy tym projekcie była przyjemnością. Nasze dwie organizacje utrzymują ze sobą kontakt od wielu lat i zawsze uważałem, że komunikacja z tą organizacją jest bardzo przyjemna i profesjonalna. Ich zaangażowanie w zapewnianie wysokiej jakości, bezpiecznej i niezawodnej eksploatacji widać w tej inwestycji, jaką poczynili w nowoczesny i wydajny holownik. Jestem pewien, że holownik ASD Tug 3010 ICE będzie im dobrze służył przez kolejne dekady – powiedział Martin Verstraaten, kierownik ds. sprzedaży w Damen w Skandynawii.
– Współpraca między Damen a Sundsvall Hamn jest bardzo dobra. Komunikacja jest bardzo szczera i jasna, co skutkuje bardzo produktywnymi relacjami. Jak w przypadku wszystkich projektów, po drodze pojawiły się pewne wyzwania, ale podejmujemy je wspólnie i pracujemy nad najlepszym możliwym rozwiązaniem - wskazał Joost Haafkens, kierownik projektu.
Sundsvall Hamn nazwał statek Drake, co po szwedzku oznacza
smoka. szwedzkie słowo oznaczające smoka. Po niszczycielskim pożarze w 1888
roku miasto zostało odbudowane, w dużej mierze z kamienia, co przyniosło mu także
określenie jako „Stenstaden", tj. „Kamienne Miasto”. Po tym wydarzeniu smok
został przyjęty jako jego symbol.
W ramach swojej strategii budowy zapasów Damen zbudował już holownik w stoczni Damen Song Cam w Wietnamie, a następnie wyposażył go w Holandii. Firma stosuje takie podejście, aby zapewnić swoim klientom szybką dostawę sprawdzonego statku. Po dokonaniu wyboru przez klienta firma przeprowadza modyfikacje i implementację określonego wyposażenia, aby spełnić konkretne wymagania i oczekiwania z myślą o obowiązkach nowej jednostki. W przypadku wytycznych od Sundsvall Hamn obejmowało to instalację Damen Marine NOX Reduction System, wewnętrznego system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), zapewniającego redukuje emisję NOX nawet o 80%, zapewniając zgodność z przepisami IMO Tier III. Kolejną cechą holownika, ma jest pakiet zimowy, który zapewnia jego przydatność do operacji w czasami trudnych warunkach bałtyckich, jakich doświadcza Sundsvall. To również ma na celu redukcję emisji. Holownik powstał w oparciu o projekt ASD 3010 ICE, będącego wzorem m.in. dla nowej jednostki Marynarki Wojennej Litwy, H-34 Lokys. Jej długość to prawie 30 metrów, 12 metrów szerokości i 5,40 metra w zanurzeniu. Damen zainstalował również połączenie zasilania lądowego z ASD 3010 ICE. Dzięki temu Sundsvall Hamn może ogrzewać holownik na nabrzeżu za pomocą energii elektrycznej, co znacznie zmniejsza emisję.
Oprócz holownika, Damen zapewnia również Sundsvall Hamn szkolenie załogi. Będzie ono obejmować zarówno szkolenie na pokładzie, jak i szkolenie na symulatorze, aby zapewnić operatorom znajomość statku. Szwedzka firma otrzymała też wsparcie od Saltech Consultants z siedzibą w Sztokholmie w przygotowaniu statku do pływania pod szwedzką banderą. Długotrwała współpraca Damen z tą organizacją pomogła usprawnić proces.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów