• <

Łatwiejszy przejazd drogą S3 od Międzyzdrojów do Świnoujścia

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Łatwiejszy przejazd drogą S3 od Międzyzdrojów do Świnoujścia
Fot. GDDkiA Szczecin

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Międzyzdroje do węzła Świnoujście Łunowo został otwarty w nocy z wtorku na środę. Jak podkreśliła GDDKiA, przekierowanie ruchu ze starej DK3 poprawi bezpieczeństwo i płynność przejazdu.

Przed długim weekendem szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o otwarciu odcinka drogi S3 od Międzyzdrojów do węzła Świnoujście Łunowo. Oznacza to, że zmotoryzowani turyści łatwiej i szybciej dojadą krajową „trójką” do miejscowości nadmorskich.

„Zlikwidowane zostało tymczasowe rondko przy zjeździe do Międzyzdrojów. Nie ma już tego wąskiego gardła. Cały odcinek do Świnoujścia pokonujemy nową S3” – przekazał w środę PAP rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie Mateusz Grzeszczuk.

Od węzła Międzyzdroje do węzła Świnoujście Łunowo jest 6,3 km. Na połowie tego dystansu ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią południową (nitka północna zostanie otwarta za kilka tygodni, po dobudowaniu odcinka przy węźle Międzyzdroje), a dalej jedzie się dwoma jezdniami, ale tylko lewymi pasami, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h.

„Mimo tych ograniczeń znacząco poprawi to płynność przejazdu i bezpieczeństwo. Jadący nad morze i wracający znad morza nie będą musieli zjeżdżać na starą DK3” – zaznacza Grzeczuk.

Na budowanym odcinku S3 Świnoujście – Międzyzdroje w ostatnich miesiącach największe utrudnienia i zatory drogowe występowały właśnie tam, gdzie z nowej ekspresówki trzeba było zjechać, przez ronda i tymczasowy łącznik, na DK3 w rejonie Łunowa.

Jak wyjaśnił Grzeszczuk, równocześnie z otwarciem tego odcinka S3 i uzyskaniem tzw. przejezdności uruchomiono również część węzła Międzyzdroje, umożliwiając bezkolizyjny wjazd i zjazd z drogi ekspresowej.

„Do wykonania pozostaje jeszcze nowa łącznica z Międzyzdrojów w kierunku Świnoujścia” – zaznaczył.

W rozmowie z PAP rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA zapowiedział, że pod koniec czerwca mają zostać otwarte dwie jezdnie od węzła Wolin Zachód do węzła Międzyzdroje. Po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast w połowie lipca ma być gotowa „ostatnia cześć” węzła Międzyzdroje. Nieco później spodziewane jest otwarcie odcinka Wolin – Troszyn. „Liczymy, że nastąpi to jeszcze w lipcu” – powiedział Grzeszczuk.

Budowa północnej części S3, od Świnoujścia do Troszyna pod Wolinem to 33 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Wartość projektu wynosi 1,8 mld zł. Jest on realizowany od 2020 r. i podzielony na dwa kontrakty: Świnoujście – Dargobądz (liderem konsorcjum wykonawców jest Polaqua) i Dargobądz – Troszyn (PRD Nowogard). Prace miały zakończyć się w maju 2024 r. Aktualizowany termin to jesień 2025 r.

Wykonawcy odcinka Dargobądz – Troszyn 11 czerwca br. zwrócili się z apelem do premiera Donalda Tuska o „dokapitalizowanie kontraktu” na budowę tej części S3 (o ponad 40 mln zł) z powodu „nadzwyczajnego wzrostu kosztów realizacji inwestycji drogowych spowodowanego pandemią oraz wojną w Ukrainie”.

Wykonawcy przypomnieli, że pierwotna wartość kontraktu wynosiła 679 mln zł brutto, ale koszty realizacji okazały się wyższe o 173 mln zł. Umowa z GDKKiA była kilkukrotnie waloryzowana, zamawiający przekazał konsorcjum dodatkowo ok. 110 mln zł brutto. W ocenie PRD Nowogard, bez zwiększenia wynagrodzenia firmom pracującym przy budowie S3 grozi bankructwo. Stanowisko wykonawców poparła Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa.

Rzecznik GDDKiA Mateusz Grzeszczuk w rozmowie z PAP wyjaśnił, że negocjacje z wykonawcami trwają, “roszczenia są analizowane”, a prace na odcinku S3 Dargobądz – Troszyn “nie zostały wstrzymane”. (PAP)

tma/ drag/

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.