• <

Chińskie linie kontenerowe stawiają na drogę przez Arktykę

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Chińskie linie kontenerowe stawiają na drogę przez Arktykę
Port w Archangielsku

Chińskie linie kontenerowe NewNew Shipping Line chcą mocniej stawiać na wykorzystanie Północnej Drogi Morskiej we współpracy z Rosją. Dotychczasowe transporty między Szanghajem i Archangielskiem okazały się zachęcające.

Podczas moskiewskiej konferencji logistycznej „#Containers” chiński przewoźnik kontenerowy NewNew Shipping Line podsumował dotychczasowe funkcjonowanie swojego serwisu arktycznego i zapowiedział jego rozszerzenie.

Kontenerowce NewNew Shipping Line w ubiegłym roku pływały na trasie między Szanghajem i Archangielskiem. Statki pływały wykorzystując biegnącą wzdłuż północnego wybrzeża Rosji Północną Drogę Morską przez Arktykę. Łącznie w sezonie umożliwiającym żeglugę po arktycznych wodach linie zrealizowały trzynaście rejsów, w ramach których przewiozły ponad 20 tys. TEU. Podano, że dzięki Północnej Drodze Morskiej (poza NewNew Shipping Line z trasy korzysta m.in. Safetrans Line) w Archangielsku w 2025 obsłużono dziesięć razy więcej kontenerów niż w 2024, przy czym sam sezon żeglugowy trwał krócej o sześć tygodni ze względu na szybsze wystąpienie pokrywy lodowej na Morzu Czukockim.

Spółka NewNew Shipping Line wydaje się zadowolona z obrotu spraw. Jej arktyczny serwis „Arctic Express No. 1” był w zeszłym roku dochodowy, co uzasadnia plany rozwoju usługi. W ciągu kilku najbliższych lat linie chcą rozszerzyć okno nawigacyjne dzięki wykorzystaniu jednostek o klasie lodowej. Statki budowane są obecnie w Chinach. Według planów będą mogły pływać przez Arktykę w okresie od czerwca do grudnia. 

W ramach „Arctic Express No. 1” kontenery docierają do Archangielska drogą morską, a następnie są przeładowywane na wagony kolejowe, które docierają do Moskwy. Choć sama linia morska prowadzi do tylko na Morze Białe, to doniesienia o rozszerzeniu współpracy na pewno śledzą uważnie służby krajów bałtyckich. Jeden ze statków linii NewNew Shipping Line – NewNew Polar Bear – dał się już we znaki na Morzu Bałtyckim w 2023, kiedy dokonał aktu sabotażu na podmorskim gazociągu Balticconnector, a następnie popłynął do Chin, korzystając po drodze z rosyjskich portów. 

Safetrans Line, inny z operatorów wykorzystujących Północną Drogę Morską i Archangielsk, zarejestrowany w Hongkongu, nie ogłosił planów na 2025 rok. Jak przypominają media, linie te w zeszłym roku po raz pierwszy wykorzystały w żegludze przez Arktykę statek kontenerowy wielkości Panamax. W ramach jego rejsu dwa kontenerowce spotkały się na morzu zaledwie 750 mil morskich od bieguna północnego.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.