• <
nauta_2024

Budowa statków FRS Windcat wchodzi w ostatnią fazę. Wkrótce wyruszą wspierać polskie projekty offshore

22.09.2025 15:13 Źródło: FRS Windcat Polska
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Budowa statków FRS Windcat wchodzi w ostatnią fazę. Wkrótce wyruszą wspierać polskie projekty offshore
Fot. FRS Windcat Polska

Firma FRS Windcat Polska poinformowała o kluczowym etapie prac nad statkami Windcat 61 i Windcat 62. Budowane w gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. jednostki niedługo zostaną przekazane zamawiającemu. Będą one przeznaczone do operowania przy transferach załóg i materiałów na polskich projektach w zakresie morskiej energetyki wiatrowej.

Zamówione w czerwcu ub.r. dwa statki, zaprojektowane przez Windcat, będą zaangażowane w proces budowy i następnie eksploatacji polskich morskich farm wiatrowych. Aktualnie w mieszczącej się w Gdańsku stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. trwają końcowe prace. Zamawiający opublikował w mediach społecznościowych zdjęcia kadłubów obu jednostek, Windcat 61 i Windcat 62, które już są pomalowane, z napisanymi nazwami. Ich wodowanie miało miejsce na początku tego roku, a planowane dostarczenie odbędzie się pod jego koniec.

Czytaj więcej: Napędzane wodorem CTV dla FRS Windcat Polska już na wodzie

Windcat 61, fot. FRS Windcat Polska


Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, przeznaczone do transferu załóg (CTV). Należą do linii projektowej uwzględniającej stale zmieniające się potrzeby i wymagania dla dynamicznie rozwijającej się branży offshore wind. Posiadają większy pokład ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i dodatkowe zdolności morskie oraz transferowe. Mają 27,4 metra długości, natomiast szerokość wynosi 8,8 metra. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80m2. Ponadto kształt kadłuba został zoptymalizowany, a dzięki swoim wymiarom zapewni wyższy komfort pasażerom i członkom załogi, a także oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.

Opracowując wspomniane jednostki, Windcat brał też pod uwagę trendy związane z dekarbonizacją żeglugi oraz branży morskiej jako takiej, w tym związanej z energetyką. Stąd projekt zakładał przystosowane statków do wykorzystania, jako źródło napędu, MGO i wodoru. Stąd na jednostce będzie transportowane, na burcie, 458kg wodoru. Założenie wskazuje także gotowość doposażenia w system wodorowy w późniejszym czasie, w ramach, „hydrogen ready”. Wykorzystanie tego surowca pozwoli na znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Oprócz ekologicznego napędu obie jednostki wyposażono w opatentowany przez Windcat system WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów, jak i ograniczenie spalania paliwa podczas pracy silnika.

Wizualizacja statku dla FRS Windcat Polska, fot. Windcat


Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła szkolenia kadr morskich do pracy na statkach w swojej europejskiej flocie.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.