Firma FRS Windcat Polska poinformowała o kluczowym etapie prac nad statkami Windcat 61 i Windcat 62. Budowane w gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. jednostki niedługo zostaną przekazane zamawiającemu. Będą one przeznaczone do operowania przy transferach załóg i materiałów na polskich projektach w zakresie morskiej energetyki wiatrowej.
Zamówione w czerwcu ub.r. dwa statki, zaprojektowane przez Windcat, będą zaangażowane w proces budowy i następnie eksploatacji polskich morskich farm wiatrowych. Aktualnie w mieszczącej się w Gdańsku stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. trwają końcowe prace. Zamawiający opublikował w mediach społecznościowych zdjęcia kadłubów obu jednostek, Windcat 61 i Windcat 62, które już są pomalowane, z napisanymi nazwami. Ich wodowanie miało miejsce na początku tego roku, a planowane dostarczenie odbędzie się pod jego koniec.
Czytaj więcej: Napędzane wodorem CTV dla FRS Windcat Polska już na wodzie
Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, przeznaczone do transferu załóg (CTV). Należą do
linii projektowej uwzględniającej stale zmieniające się potrzeby i wymagania dla
dynamicznie rozwijającej się branży offshore wind. Posiadają większy pokład
ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i dodatkowe zdolności morskie
oraz transferowe. Mają 27,4 metra długości, natomiast szerokość wynosi 8,8
metra. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80m2. Ponadto kształt kadłuba
został zoptymalizowany, a dzięki swoim wymiarom zapewni wyższy komfort
pasażerom i członkom załogi, a także oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do
pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.
Opracowując wspomniane jednostki, Windcat brał też pod uwagę trendy związane z dekarbonizacją żeglugi oraz branży morskiej jako takiej, w tym związanej z energetyką. Stąd projekt zakładał przystosowane statków do wykorzystania, jako źródło napędu, MGO i wodoru. Stąd na jednostce będzie transportowane, na burcie, 458kg wodoru. Założenie wskazuje także gotowość doposażenia w system wodorowy w późniejszym czasie, w ramach, „hydrogen ready”. Wykorzystanie tego surowca pozwoli na znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Oprócz ekologicznego napędu obie jednostki wyposażono w opatentowany przez Windcat system WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów, jak i ograniczenie spalania paliwa podczas pracy silnika.
Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu
firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat
doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków
do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono
lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce.
Dodatkowo, firma rozpoczęła szkolenia kadr morskich do pracy na statkach w
swojej europejskiej flocie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów