• <
nauta_2024

Napędzane wodorem CTV dla FRS Windcat Polska już na wodzie

20.01.2025 12:49 Źródło: FRS Windcat Polska
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Napędzane wodorem CTV dla FRS Windcat Polska już na wodzie
Fot. FRS Windcat Polska Sp. z o.o.

Odbywające się gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. prace nad statkami Windcat 61 i Windcat 62 postępują, a firma FRS Windcat Polska informuje, że obie jednostki są już na wodzie. Będą one przeznaczone do operowania przy transferach załóg i materiałów na polskich projektach w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Obie jednostki mają być gotowe do eksploatacji w II poł. 2025 roku.

Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, zaprojektowanego przez Windcat. Jak informuje firma, najnowsza seria statków została zaprojektowana uwzględniając zmieniające się potrzeby i wymagania branży offshore wind. Posiada większy pokład ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i dodatkowe zdolności morskie oraz transferowe.

Projekt MK5 powstał na podstawie zdobytego doświadczenia z budowy i obsługi wcześniejszych serii MK3.5H2 oraz MK4. Nowe jednostki są większe, ich długość wynosi 27,4 metra, natomiast szerokość 8,8 metra. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80m2. Ponadto kształt kadłuba został zoptymalizowany, a dzięki swoim wymiarom zapewni wyższy komfort pasażerom i członkom załogi, a także oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.

Fot. FRS Windcat Polska Sp. z o.o.


Windcat 61 i Windcat 62 mają też wyróżniać się zoptymalizowanymi zdolnościami morskimi i większą przestrzenią ładunkową o powierzchni 70m2, wraz z powiększonymi zbiornikami do magazynowania wodoru na pokładzie Co istotne, ich projekt zakłada przystosowane do wykorzystania jako źródło napędu zarówno MGO jak i wodoru, co ma istotne znaczenie. Projekt zakłada zdolność do przenoszenia do 458kg wodoru na burcie, bądź jako „hydrogen ready” umożliwiającym doposażenie statku w system wodorowy w późniejszym czasie. Wykorzystanie tego surowca pozwoli na znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Oprócz ekologicznego napędu obie jednostki wyposażono w opatentowany przez Windcat system WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów jak i redukcję spalania paliwa.

Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia wysoko wykwalifikowanych marynarzy na statkach w swojej europejskiej flocie.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.