Odbywające się gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. prace nad statkami Windcat 61 i Windcat 62 postępują, a firma FRS Windcat Polska informuje, że obie jednostki są już na wodzie. Będą one przeznaczone do operowania przy transferach załóg i materiałów na polskich projektach w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Obie jednostki mają być gotowe do eksploatacji w II poł. 2025 roku.
Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, zaprojektowanego przez Windcat. Jak informuje firma, najnowsza seria statków została zaprojektowana uwzględniając zmieniające się potrzeby i wymagania branży offshore wind. Posiada większy pokład ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i dodatkowe zdolności morskie oraz transferowe.
Projekt MK5 powstał na podstawie zdobytego doświadczenia z budowy i obsługi wcześniejszych serii MK3.5H2 oraz MK4. Nowe jednostki są większe, ich długość wynosi 27,4 metra, natomiast szerokość 8,8 metra. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80m2. Ponadto kształt kadłuba został zoptymalizowany, a dzięki swoim wymiarom zapewni wyższy komfort pasażerom i członkom załogi, a także oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.
Windcat 61 i Windcat 62 mają też wyróżniać się zoptymalizowanymi
zdolnościami morskimi i większą przestrzenią ładunkową o powierzchni
70m2, wraz z powiększonymi zbiornikami do magazynowania wodoru na
pokładzie Co istotne, ich projekt zakłada przystosowane do wykorzystania
jako źródło napędu zarówno MGO jak i wodoru, co ma istotne znaczenie.
Projekt zakłada zdolność do przenoszenia do 458kg wodoru na burcie, bądź
jako „hydrogen ready” umożliwiającym doposażenie statku w system
wodorowy w późniejszym czasie. Wykorzystanie tego surowca pozwoli na
znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Oprócz ekologicznego
napędu obie jednostki wyposażono w opatentowany przez Windcat system
WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów jak i redukcję
spalania paliwa.
Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia wysoko wykwalifikowanych marynarzy na statkach w swojej europejskiej flocie.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów