Na polskich wodach na północ od Świnoujścia pracuje platforma wiertnicza Noble Resolve. W przyholowaniu platformy na miejsce odwiertu oraz pozycjonowaniu jej, a także w bieżących operacjach biorą udział holowniki Fairplay Towage.
70-metrowa platforma wiertnicza Noble Resolve od listopada stacjonuje na polskich wodach w okolicach Świnoujścia. Jej zadaniem jest wykonanie odwiertu w dnie morskim w ramach poszukiwań węglowodorów na koncesji Central European Petroleum.
Noble Resolve nie posiada własnego napędu. Na polskie wody przyholowały ją z Danii trzy holowniki. W operacji tej brały udział jednostki Fairplay XVI, Fairplay XVIII oraz Fairplay-71, a także pełnomorski holownik typu AHTS Detector. Jak podał wcześniej Paweł Grządko z Blue Water Shipping, będącego polskim agentem Noble Resolve, we współpracy ze Stacją Pilotową i Kapitanatem Portu w Świnoujściu dla platformy wytyczona została specjalna ścieżka podejściowa, jako że jej docelowa lokacja znajduje się blisko ścieżki podejścia do terminala LNG w Świnoujściu.
Po przybyciu platformy na miejsce rozpoczęła się procedura jej pozycjonowania, która trwała około doby. W tym procesie brały udział kolejne holowniki Fairplay: Fairplay 38 i Fairplay 37 czekały na nią na miejscu. Kiedy 15 listopada Noble Resolve stała już na własnych nogach i była gotowa do rozpoczęcia prac nad odwiertem, wokół platformy wytyczono 500-metrową strefę bezpieczeństwa, w której nie mogą przebywać żadne inne jednostki poza wyznaczonymi do obsługi platformy. Panuje nad tym holownik Fairplay-37, wyznaczony jako „guard vessel”. Jego zadaniem jest monitorowanie okolic platformy i ewentualne interwencje wobec jednostek, które przypadkiem wpłyną w obszar strefy.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej