Jak zapowiadaliśmy we wrześniu, na wodach w rejonie Wolina pojawiła się platforma wiertnicza Noble Resolve. Platforma rozpocznie odwierty w poszukiwaniu węglowodorów na zlecenie Central European Petroleum. Agentem Noble Resolve w Polsce jest Blue Water Shipping.
70-metrowa platforma samopodnośna (jack-up) Noble Resolve jest już na polskich wodach w okolicach Wolina. Jej zadaniem będzie wykonanie odwiertu w dnie morskim w ramach poszukiwań węglowodorów na koncesji Central European Petroleum (CEP).
Kanadyjska spółka CEP posiada koncesję na poszukiwanie węglowodorów na obszarze Wolina, łącznie na powierzchni 593 km2. Spółka liczy, że będzie w stanie zorganizować wydobycie gazu ziemnego z jego pokładów znajdujących się pod dnem morskim. Według CEP mogłoby to być bardzo opłacalne ze względu m.in. na niewielką odległość od terminala LNG w Świnoujściu i sieci zdolnej do przyjęcia gazu, a także kompleksu petrochemicznego w Policach czy planowanego bunkrowania gazem jednostek pływających.
CEP szacuje, że na terenie koncesji znajduje się ekwiwalent ponad 300 milionów baryłek ropy w postaci gazu. Spółka ma już także być w kontakcie z potencjalnymi odbiorcami.
W ramach kontraktu Noble Resolve, platforma należąca do Noble Corporation, wykona pojedynczy odwiert. Prace nad nim zgodnie z harmonogramem rozpoczęły się w piątek 15 listopada. Jak potwierdza Chris Wolf odpowiedzialna za komunikację w Noble Corporation, kontrakt między NC i CEP obowiązuje przez 45 dni. Dodaje, że żadne inne aktywa Noble Corporation nie są zaangażowane w operację.
Platformie na miejscu towarzyszą jednak inne jednostki. Paweł Grządko z firmy Blue Water Shipping, która pełni rolę głównego agenta Noble Resolve, informuje, że jack-up wspierają statek typu Platform Supply Vessel (PSV), jeden katamaran w do transportu personelu i holownik Fairplay-37 jako "guard vessel", który stacjonuje przy platformie nieustannie i monitoruje jej okolice. Wokół jack-upa wyznaczona jest 500-metrowa strefa wyłączona - nie mogą w niej przebywać żadne inne jednostki poza dedykowanymi do obsługi Noble Resolve.
Spółka Blue Water Shipping do obsługi Noble Resolve w Polsce przygotowywała się od kilku miesięcy. Pewne szlaki należało przetrzeć, bo po raz pierwszy na polskich wodach tego typu prace prowadzi platforma "z zewnątrz" - Noble Resolve zarejestrowana jest na Wyspach Marshalla.
- Ogromnym wyzwaniem na pewno była odprawa celna, ponieważ pracujemy na wodach terytorialnych. Przygotowanie do tej odprawy, dopuszczenie tej platformy do obrotu to było naprawdę duże, duże wyzwanie, bo nikt tego wcześniej nie robił. Ogromne ukłony w stronę Krajowej Administracji Skarbowej i Urzędu Celnego, bo z nimi tak naprawdę trwały bardzo długo rozmowy o tym, jaką procedurę powinniśmy zastosować - mówi Paweł Grządko.
Grządko dodaje, że wiele czasu poświęcono także na uzgodnienia z
Urzędem Morskim w Szczecinie. Platforma znajduje się stosunkowo blisko
brzegu, ale jednocześnie blisko ścieżki podejścia do terminala LNG w
Świnoujściu. Dla Noble Resolve wyznaczona została zatem we współpracy ze
Stacją Pilotową i Kapitanatem Portu w Świnoujściu specjalna ścieżka
podejściowa, na wschód od toru do terminala LNG.
Na polskie wody platformę przyholowały z Danii trzy holowniki (Noble Resolve nie ma własnego napędu). Na miejscu czekały już trzy jednostki do pozycjonowania jack-upa. Sam proces wynurzania - ustawienie nóg i podniesienie do góry kadłuba platformy - trwał około doby.
Noble Resolve wykona jeden odwiert na głębokość 3,5 kilometra. Pozwoli on precyzyjnie oszacować z jakim złożem gazu na prawdę mamy do czynienia - ile go jest i jaka jest najlepsza metoda potencjalnego wydobycia. Na tej podstawie zapadnie wstępna ocena tego, na ile korzystna jest eksploatacja złoża. Jeśli będzie ona pozytywna, odwiert zostanie zamknięty specjalnym potężnym zaworem, odpowiednio oznaczony i przygotowywany do wydobycia. Jeżeli zaś jego eksploatacja okaże się nieopłacalna, otwór zostanie zabetonowany na stałe.
Noble Resolve to jack-up wiertniczy wybudowany w Singapurze w 2009 roku. Może pracować na wodach, których głębokość sięga 100 m i wiercić na głębokość przekraczającą 9100 m.
PGE Baltica obejmie patronatem nowy kierunek nauczania o offshore wind w usteckiej szkole
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Offshore kluczowy w składowaniu CO₂. Nowy raport pokazuje skalę projektów CCS
Offshore Wind – Logistics & Supplies. Czy polska flota offshore to utopia?
Ørsted wprowadza niskohałasową alternatywę dla klasycznej instalacji monopali
Pierwszy komercyjny załadunek LNG w terminalu w Świnoujściu
NWZ Orlenu wybrało dwóch nowych członków rady nadzorczej
ARP S.A. uruchamia program „Atom bez barier” - szansa dla polskich firm na wejście do sektora energetyki jądrowej