W norweskiej stoczni Green Yard Kleven powstanie statek, który będzie zajmował się platformą wydobycia gazu obsługiwaną przez rumuńską firmą energetyczną OMV Petrom S.A. „Field Support Vessel” (FSV) będzie wykorzystywany w ramach projektu Neptun Deep. Kadłub zostanie wykonany w Polsce.
Neptun Deep to największy projekt budowy układu gazu ziemnego na Morzu Czarnym. Jest to pierwszy głębokowodny projekt offshore w Rumunii. Jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Kontrakt podpisano na początku października 2024 r., a statek ma zostać dostarczony operatorowi pola gazowego w drugiej połowie 2026 r.
- To dzień radości w Green Yard Kleven. Od czasu przejęcia stoczni w 2020 r. pracowaliśmy intensywnie, aby ugruntować swoją pozycję na rynku nowych konstrukcji – powiedział Hans Jørgen Fedog, CEO Green Yard Kleven.
Dlatego Fedog podkreślając sukces marketingowy norweskiej stoczni budowany na bazie bezpośrednich relacji stwierdził: „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że OMV Petrom wybrało nas do tego kontraktu. Była to niezwykle satysfakcjonująca współpraca od początku do końca, z dużym zaufaniem między stronami”.
Statek zajmie się obsługą bezzałogowej platformy gazowej na Morzu Czarnym, która jest częścią infrastruktury produkcyjnej projektu Neptun Deep. Statek będzie też bazą dla techników zajmujących się serwisowaniem platformy. Jednocześnie będzie pływającym magazynem elementów i narzędzi. Zespół działający na wykonanym przez Green Yard Kleven statku będzie zajmował się lżejszymi misjami na morzu.
Będzie to 89,5-metrowy katamaran z pomostem W2W (Walk to Work), dźwigiem offshore i kabinami oraz wyposażeniem socjalnym dla 90 osób. Załoga i monterzy będą odpoczywać w pojedynczych kabinach. Kadłub zostanie zbudowany przez Montex Shipyard w Polsce i ma trafić do Ulsteinvik na początku 2026 roku – zapowiada stocznia z Norwegii.
Montex Shipyard została założona 26 listopada 2012 roku w Gdańsku przez Piotra Dębowskiego oraz Sebastiana Wasiołka. Wspólnicy wnieśli posiadane know-how, kompetencje, wiedzę oraz umiejętności do prowadzenia działalności na rynku branży przemysłowej, stoczniowej i metalurgicznej – informuje Montex. O stoczni pisaliśmy m.in. tutaj [https://www.gospodarkamorska.pl/montex-zbuduje-kadlub-statku-badawczego-dla-norwegow-60491]
Statek został zaprojektowany przez lokalną norweską firmę Marin Teknikk i nosi oznaczenie MT-6067 FSV. W projekt zaangażowanych będzie kilku lokalnych podwykonawców z Norwegii.
- Lokalny oddział Seabrokers w Fosnavåg również wniósł duży wkład w realizację tego zadania. Chcemy współpracować z lokalnymi partnerami w miarę możliwości i wierzymy, że w tym projekcie osiągniemy kilka dobrych lokalnych kooperantów, mówi Rune Gamlem, kierownik ds. sprzedaży w Green Yard Kleven.
Green Yard Kleven zawsze posiadał kluczowe kompetencje, aby móc budować nowe innowacyjne statki i jest dlatego jest bardzo dobrze przygotowany do tego zadania. Naprawdę nie możemy się doczekać tego projektu, podkreslają Rune Gamlem i Hans Jørgen Fedog.
Rumuński OMV Petrom jest największym producentem energii w Europie Południowo-Wschodniej, z roczną produkcją węglowodorów Grupy wynoszącą około 41 mln boe w 2023 roku. Grupa ma zdolność rafinacji wynoszącą 4,5 mln ton rocznie i zarządza elektrownią gazową 860 MW.
Grupa jest obecna na rynku detalicznym produktów naftowych w Rumunii i krajach sąsiednich za pośrednictwem około 780 stacji paliw pod dwiema markami – OMV i Petrom. OMV Petrom działa jako operator projektu Neptun Deep, jako część umowy o wspólnej działalności operacyjnej.
Stocznie Green Yard Kleven w Ulsteinvik i Green Yard Feda w Flekkefjord należą do Green Yard Group. Stocznie mają solidne portfolio obejmujące produkcję statków i platform wiertniczych zarówno dla odbiorców w Norwegii jak i międzynarodowych. Stocznie norweskie prowadzą również serwis platform wiertniczych, recykling statków i realizują mobilne usługi stoczniowe.
Green Yard Group przestawił stocznie na produkcję uwzględniające wymagania środowiskowe. Podkreśla się, że produkcja statków i platform opiera się na procedurach uwzględniających wymagania zrównoważonego rozwoju, wysokiej jakości i terminowych dostawach. Obie stocznie posiadają certyfikaty ISO w zakresie środowiska i jakości.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów