Jak informuje FRS Windcat Polska Sp. z o.o., dwa kadłuby nowo budowanych statków serii MK5 są prawie gotowe. Powstają w gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. Jednostki Windcat 61 i Windcat 62 będą dostępne do operowania przy transferach załóg i materiałów na polskich projektach w zakresie morskiej energetyki wiatrowej.
Projekt statków MK5 powstał na zdobytym doświadczeniu z wcześniejszych serii MK3.5H2 oraz MK4. Nowe jednostki są większe, posiadają także zoptymalizowane zdolności morskimi i większą przestrzenią ładunkową o powierzchni 70m2 wraz z powiększonymi zbiornikami do magazynowania wodoru na pokładzie. Długość jednostek ma wynosić 27,4 metra, natomiast szerokość 8,8 metra. Płaski pokład dziobowy ma powierzchnię 80m2.
Kształt kadłuba miał zostać zoptymalizowany, a dzięki swoim wymiarom ma zapewnić wyższy komfort pasażerom i członkom załogi, a także oraz zwiększy zdolność morską potrzebną do pracy nawet na większych i bardziej oddalonych morskich farmach wiatrowych.
Przy projektowaniu zwracano też uwagę na kwestie związane z ograniczaniem emisji CO2, w tym niskie zużycie paliwa, przy czym osiągnięto nacisk na wydajną konfigurację układu napędowego statku oraz kształt kadłuba o niskim oporze. Wykorzystano także śruby skoku nastawnym od ServoGear. Co istotne, obie jednostki mają być wyposażone w system wodorowy, zdolny do przenoszenia do 458kg wodoru na burcie, bądź jako „hydrogen ready” umożliwiającym doposażenie statku w system wodorowy w późniejszym czasie.
Założony w 2018 roku, FRS Windcat Polska należy do aliansu firm FRS i Windcat: FRS Windcat. Ogółem firma posiada ponad 21 lat doświadczenia w branży offshore wind i posiada w eksploatacji blisko 60 statków do transfery załóg (CTV) na terenie Europy. W przeciągu ostatnich lat utworzono lokalny zespół odpowiedzialny za rozwój i działalność firmy w Polsce. Dodatkowo, firma rozpoczęła już szkolenia wysoko wykwalifikowanych marynarzy na statkach w swojej europejskiej flocie.
Statki Windcat 61 i Windcat 52 mają być gotowe do eksploatacji w II poł. 2025 roku.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek