Z udziałem księżniczki Anny odbyło się uroczyste otwarcie Glasgow Shipbuilding Academy, nowego obiektu szkoleniowego BAE Systems, w którym mają być kształcone kadry stoczniowe zaangażowane w obecne jak i przyszłe przedsięwzięcia związane z dostarczaniem okrętów dla Royal Navy. Działalność obiektu ma stanowić o priorytetach firmy jak i państwa w zakresie obronności i przemysłu okrętowego.
Choć oficjalne otwarcie nastąpiło w kwietniu tego roku, działalność obiektu rozpoczęła się jeszcze we wrześniu 2024 roku. Przyjęto do niego blisko 300 praktykantów, którzy dzięki temu mieli zwiększać swoje umiejętności i pozyskać dodatkowe kwalifikacje i certyfikaty, korzystając z infrastruktury obejmującej ponad 30 stref dydaktycznych i najnowocześniejszą przestrzeń innowacji w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki, a także przestrzeń wystawienniczo-konferencyjną.
Akademia znajduje się na powierzchni 5500 m2 i składa się z wielofunkcyjnego, elastycznego centrum edukacyjnego i nowoczesnej hali handlowej, w której uczący się mogą sprawdzić swoje umiejętności praktyczne, wykorzystując w tym celu praktyczne środowisko szkoleniowe.
– To ogromny zaszczyt powitać Jej Królewską Wysokość w naszej Akademii Stoczniowej, aby spotkać się z niektórymi z naszych kolegów i zobaczyć z pierwszej ręki, jak rozwijamy kolejne pokolenie stoczniowców. Akademia jest wyjątkowym obiektem, który pomoże zapewnić innowacyjne działania w zakresie uczenia się i rozwoju umiejętności dla ponad 4500 pracowników. Pomoże nam to zapewnić dostęp do utalentowanych pracowników, którzy będą w stanie dostarczyć najlepszy możliwy sprzęt dla Royal Navy i naszych sojuszników na całym świecie, którzy działają w coraz bardziej wymagającym i złożonym środowisku – powiedział Simon Lister, dyrektor zarządzający działu okrętów wojennych BAE Systems.
Nowoczesny obiekt szkoleniowy o wartości 12 milionów funtów ma
zapewnić możliwość kształcenia stoczniowców przez cały okres ich działalności
zawodowej. Dzięki temu obecni jak i przyszli pracownicy branży okrętowej, w tym
uczniowie i studenci, mają zyskać umiejętności przydatne bądź nawet konieczne,
aby wykorzystać swój pełny potencjał w obszarach priorytetowych swojego
zatrudnienia. Hala handlowa zapewnia wysokiej jakości,
Od momentu otwarcia w grudniu 2024 roku 60 praktykantów ukończyło lub rozpoczęło ośmiotygodniowy kurs szkoleniowy w zakresie budowy statków, obejmujący zarówno lekcje zawodowe, jak i teoretyczne w zakresie produkcji, elektryki, blacharstwa, spawania i montażu rur. Kolejnych 30 praktykantów rozpocznie szkolenie przed czerwcem. Programy szkoleniowe firmy i nowe obiekty są kluczowym elementem modernizacji i cyfryzacji stoczni w Govan i Scotstoun, bezpośrednio wspierając dostawę ośmiu fregat typu 26 dla Royal Navy, a także ich wariantów w Australii i Kanadzie, wraz z potencjalnymi przyszłymi zamówieniami.
Aktualnie trwa również budowa Janet Harvey Hall, najnowocześniejszego nowego zakładu stoczniowego w Govan, również ma zostać ukończona w nadchodzących tygodniach. Nowe obiekty, wraz z szeregiem dodatkowych inwestycji w technologie i sprzęt, stanowią inwestycję o łącznej wartości 300 mln funtów w dwa zakłady stoczniowe BAE Systems. W październiku 2023 roku rozpoczęła się budowa ogromnej nowej hali do budowy okrętów, która przekształci i usprawni przemysł stoczniowy w Glasgow. W listopadzie 2022 roku BAE Systems podpisało z Ministerstwem Obrony kontrakt o wartości 4,2 miliarda funtów na budowę pięciu kolejnych okrętów typu 26. Opiera się to na pierwotnym kontrakcie na pierwsze trzy jednostki i daje pewność co do inwestycji w długoterminową przyszłość lokalizacji w Glasgow. Ten ogromny obiekt, mierzący 170 metrów długości i 80 metrów szerokości, będzie wystarczająco duży, aby pomieścić dwie fregaty typu 26 obok siebie. Umożliwi to równoczesną pracę nad nimi, znacząco wpływając na szybkość prowadzonego przedsięwzięcia.
Podobną działalność szkoleniową prowadzi również drugi,
brytyjski zakład stoczniowy, Babcock z siedzibą Rosyth. Odpowiedzialny przede
wszystkim za budowę fregat typu 31 podmiot otworzył 30 stycznia br. Centrum
Wsparcia Okrętów Podwodnych (Submarine Availability Support Hub, SASH) w
Bristolu. Babcock we współpracy z resortem obrony ma zapewniać wsparcie dla
rozwoju przedsięwzięć związanych z rozwijaniem technologii podwodnych i
modernizacją jednostek morskich przez cały okres ich użytkowania. Ośrodek ma zapewnić
nawet 100 miejsc pracy, zwiększając i tak już znaczną liczbę wysoko
wykwalifikowanych pracowników w regionie, zajmujących się utrzymaniem
najbardziej złożonych zasobów obronnych w skali kraju. Tworzony w ten sposób
hub dodatkowo ma wzmacniać operacje wsparcia okrętów podwodnych, które są
prowadzone w Devonport Royal Dockyard, a także obiektach w Rosyth i bazie sił
morskich w Clyde.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów