Bardzo uroczystym akcentem obchodów 100-lecia Portu Gdynia była specjalna Gala Jubileuszowa przygotowana właśnie z tej okazji. 27 września w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Wspólnie świętowali zarówno partnerzy biznesowi, przedstawiciele kultury, pracownicy jak i przedstawiciele współpracujących urzędów.
Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu i kultury.
27 września 2022 roku, czyli prawie dokładnie 100 lat od dnia, w
którym Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę o budowie portu w
Gdyni, Teatr Muzyczny w Gdyni wypełnił się po brzegi gośćmi, którzy
wspólnie z Portem Gdynia celebrowali jego jubileusz. Pośród nich
pojawili się m.in. reprezentanci władzy centralnej i samorządowej,
pracownicy i przyjaciele Portu Gdynia, jak również goście reprezentujący
pełen wachlarz firm i instytucji związanych z gospodarką morską i
jubilatem – od rektorów uczelni wyższych, przez reprezentantów służb w
galowych mundurach, do władz i pracowników stoczni, firm operujących w
porcie, kontrahentów i partnerów.
Galę Jubileuszową 100-lecia
Portu Gdynia poprowadził Tomasz Kammel, który w perfekcyjny sposób
potrafił nawiązać kontakt z publicznością.
Część oficjalną
rozpoczął Piotr Karczewski, doradca prezydenta Andrzeja Dudy i
wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego, który odczytał list
gratulacyjny od Głowy państwa.
(…) Dzisiejsza Gdynia kontynuuje wielkie dokonania swoich ojców założycieli, a port niezmiennie pozostaje jedną z najznakomitszych pereł naszego morskiego potencjału. Z powodzeniem pełni on rolę generatora rozwoju gospodarczego kraju. Gdynia należy do ścisłej czołówki portów kontenerowych na Bałtyku i jest największym agroportem na tym obszarze. Ubiegły rok, mimo trudności związanych z pandemią, był kolejnym rokiem wzrostu przeładunków i przyjęć przybywających tu statków handlowych. Bardzo się cieszę z ambitnych inwestycji, które istotnie pomnażają zdolności gdyńskiego portu. Jestem przekonany, że w wielkiej mierze to właśnie tutaj znajduje się klucz do pomyślnej polskiej przyszłości.
Jubileusz swego stulecia Gdynia świętuje w niełatwych czasach. Za naszą wschodnią granicą trwa wojna, brutalnie napadnięta przez rosyjskich agresorów Ukraina heroicznie broni swej wolności i integralności. W dramatycznych okolicznościach przekonujemy się, jak ogromną rolę odgrywają we współczesnym świecie ośrodki infrastruktury morskiej i morskie łańcuchy dostaw. Blokowanie przez Rosję eksportu ukraińskiego zboża przez porty Morza Czarnego istotnie przyczynia się do narastania globalnego kryzysu żywnościowego. Stajemy wobec wyzwań nowej rzeczywistości, a sprawy naszego morskiego bezpieczeństwa i rozwoju morskich branż polskiej gospodarki nieodłącznie wpisują się w te wyzwania. Niech ich realizacja służy umacnianiu niepodległości Rzeczypospolitej oraz ekonomicznej konkurencyjności naszego kraju, a także stabilności całego naszego regionu i Europy.
Życzę wszystkim, którzy tworzą sukcesy Portu Gdynia, nowych świetnych osiągnięć. Życzę poczucia patriotycznej dumy z tego, że na miarę wyzwań XXI wieku potrafią Państwo nadawać imponujący, realny kształt aspiracjom Polaków. Serdecznie dziękuję wszystkim osobom i środowiskom zaangażowanym na rzecz pomnażania morskiego potencjału Ojczyzny.
Andrzej Duda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Z kolei list sygnowany przez premiera Mateusza Morawieckiego odczytał sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała, który zabrał także głos we własnym imieniu, wspominając własne zawodowe powiązania z portem.
Marcin Horała podkreślił, że w tych
niezwykłych czasach Port Gdynia realizuje niezwykle ważną rolę. –
Dowodem tego są te wielkie hałdy węgla, które tutaj widzieliśmy
przyjeżdżając. Pomyślmy sobie co by było, gdyby tego portu nie było i
nie mielibyśmy takiej możliwości, żeby ten kluczowy surowiec
przeładowywać – dodał.
Zauważył też, że w Polsce
dwudziestolecia międzywojennego nie zabrakło śmiałości i wizji. – W
tamtej Polsce nie było kompleksów, nie było poczucia, że Polska i Polacy
są kimś gorszym, są narodem drugiej kategorii – zaznaczył. I
podkreślił, że budowa gdyńskiego portu jest dowodem na to, że Polacy
mogą realizować wielkie i śmiałe projekty.
Horała zwrócił
uwagę, że dziedzictwo budowniczych portu jest też ogromnym wyzwaniem. –
Jest miarą tego, co my we współczesnej Polsce możemy i powinniśmy
osiągnąć – mówił.
– Port w Gdyni to ogromne dziedzictwo całej
sztafety pokoleń, która zaczęła się od ministra Eugeniusza
Kwiatkowskiego, inżyniera Tadeusza Wendy oraz budowniczych portu – mówił
wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK
Marcin Horała.
Kolejnym przemawiającym był minister
infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wrócił do samych początków
Portu Gdynia zaznaczając, że decyzja o budowie portu stała się symbolem
odrodzonego państwa.
– Decyzja o budowie portu w Gdyni
podjęta przez Sejm u zarania II Rzeczypospolitej stała się wielkim
symbolem odrodzonego państwa. Nie było to przedsięwzięcie ani łatwe, ani
tanie, ale dzisiaj czas przyznaje rację ludziom odważnym i wizjonerom.
Obecnie Port Gdynia to jeden z czterech portów morskich o podstawowym
znaczeniu dla naszej gospodarki narodowej – powiedział minister
Adamczyk.
Podkreślił, że takie inwestycje jak pogłębienie toru
podejściowego i akwenów wewnętrznych, budowa portu zewnętrznego czy
zakończona już budowa publicznego terminalu promowego wzmacniają pozycję
gdyńskiego portu i pokazują jego duży potencjał. Również inwestycje na
liniach kolejowych sprawiają, że zwiększają się możliwości transportu
ładunków. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi.
Jako
ostatni głos zabrał gospodarz – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Jacek Sadaj, który skorzystał z okazji, by podziękować wszystkim tym,
którzy tworzyli oraz w dalszym ciągu tworzą Port Gdynia i jego
otoczenie.
– 100 lat to dopiero początek. Port Gdynia od 100
lat buduje przyszłość gospodarki, buduje przyszłość miasta Gdyni, ludzi,
biznesu i kreuje kulturę. Niech dokonania budowniczych portu Gdynia
będą dla nas wszystkich inspiracja i dowodem, ze nie ma rzeczy
niemożliwych – Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
Kolejnym
punktem programu była prowadzona przez Tomasza Kammela licytacja plakatu
autorstwa młodego gdyńskiego artysty Jana Rutki, stworzonego specjalnie
z okazji 100-lecia Portu Gdynia. Wszystkie uzyskane ze sprzedaży dzieła
fundusze przeznaczone zostały na Dom Hospicyjny Dla Dzieci „Bursztynowa
Przystań”.
W swoje 100-lecie, Port Gdynia zabrał zebranych w
„Muzyczną Podróż” – wyjątkowy rejs, którego kapitanem był maestro
Waldemar Malicki.
Orkiestra Waldemara Malickiego poświęciła
miesiące prób, aby wspólnie z twórcami Gali stworzyć wydarzenie, które
będzie dla gości, wspaniałą, muzyczną niespodzianką odpowiednią do tak
znamienitej uroczystości.
– Zależało nam aby podczas tego
wyjątkowego koncertu, pokazać, że zarówno działania Portu Gdynia jak i
Orkiestry Koncertowej mają wiele wspólnego – wszyscy potrzebujemy
jasnego celu, dobrego lidera, który prowadząc nawet największy projekt,
wie, że składa się on z pracy wybitnych osób – Port to ludzie –
Aleksander Wicka, Head of Marketing and Communications Zarządu Morskiego
Portu Gdynia S.A.
Podczas koncertu było wiele odniesień
zarówno do Portu Gdynia jak i powstałego dzięki portowi miasta Gdynia.
Ważnym momentem było zaskakujące wykonanie pieśni „Janek Wiśniewski
padł” (podczas której widownia powstała z miejsc), następnie wszyscy
oddali hołd ofiarom zbrojnej napaści na Ukrainę.
Publiczność
zgromadzona w gdyńskim Teatrze Muzycznym długo nie dawała zejść ze sceny
artystom. Goście docenili wyjątkową formułę koncertu.
Podczas
owacji na stojąco, cała widownia śpiewała z orkiestrą „Swingowy Hymn
Gdyni”, który kiedyś z największymi jazzmanami śpiewała ś.p. Franciszka
Cegielska.
Całość zakończyła kolacja podczas której można było
osobiście przekazać gratulacje i podziękowania wszystkim zaangażowanym w
rozwój Portu Gdynia oraz życzyć sobie kolejnych 100 lat przy
urodzinowym torcie.
Fot. T. Kamiński
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody