• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rośnie flota statków objętych sankcjami, pod fałszywą banderą i z wyłączonym AIS

W III kwartale br. flota statków objętych sankcjami po raz pierwszy przekroczyła 1 000 statków. Flota statków pod fałszywą banderą podwoiła się w ciągu dziewięciu miesięcy 2025, co jest spowodowane rekordowymi sankcjami nałożonymi przez UE, Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone od 2023 r. – alarmują analitycy Windward.

23.11.2025, 11:19
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek

Południowokoreańska grupa HD Hyundai stała się pierwszą stocznią na świecie, który wybudowała i dostarczyła 5000 jednostek.

20.11.2025, 13:59
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Alarm. Zbiornikowiec-zombie na Bałtyku

Około 2 500 statków szarej floty przewozi ropę naftową z krajów objętych sankcjami, do krajów które te sankcje nałożyły lub udają, że nałożyły. Do nich dołączyły zbiornikowce-zombie. - Objęte sankcjami zbiornikowce systematycznie przejmują „martwe” identyfikacyjne numery statków IMO [głównie statków złomowanych – MG] i numery istniejących statków, ukrywają się za fałszywymi banderami, aby kontynuować handel pod nazwami innych zbiornikowców – alarmuje Lloyd’s List w najnowszej analizie wykonanej we współpracy z SynMax Intelligence

20.11.2025, 09:39
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Stabilny import ropy naftowej do Unii Europejskiej. Rosja w 2025 r. wyprzedziła USA

Unia Europejska jest drugim co do wielkości importerem ropy naftowej drogą morską na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny. Import drogą morską do wspólnoty wzrósł o 4,7% r/r do 472,4 mln ton w 2023 r., przy czym UE odpowiadała za 21,9% światowego importu ropy naftowej drogą morską. W 2024 r. import ropy do UE-27 wzrósł o 10% r/r do 396,8 mln ton, informuje Banchero Costa Research w najnowszym raporcie z września 2025 r.

21.09.2025, 13:24
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Indie płyną na rosyjskiej i arabskiej ropie

Zakupy rosyjskiej ropy przez Indie wzrosły w sierpniu do 2 milionów baryłek dziennie, ponieważ rafinerie nadal priorytetowo traktują korzyści ekonomiczne przy podejmowaniu decyzji o zaopatrzeniu w surowiec do wyrobu produktów rafineryjnych – informuje Press Trust of India (PTI). Aż 38% z 5,2 miliona baryłek ropy naftowej importowanej dziennie przez morskie terminale paliwowe Indii w pierwszej połowie sierpnia pochodziło z Rosji – twierdzą analitycy Kpler.

16.09.2025, 09:40
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Zbiornikowce z ropą wybierają kurs na Chiny. Prawie 300 mln ton ropy przeładowano w chińskich portach

Chiny są największym morskim importerem ropy naftowej na świecie. W chińskich portach terminale paliwowe pracują na pełnych obrotach. Mimo importu rurociągowego transport ropy naftowej przez terminale paliwowe osiągnął rekordowe wskaźniki. Rafineria i przemysł chemiczny ChRL były źródłem popytu o największych wolumenach w okresie styczeń-lipiec 2025 r. Rurociągami z morskich terminali Chin przepompowano 22,5% ropy naftowej, która była przedmiotem handlu morskiego.

06.09.2025, 13:53
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Zakłócenia sygnału GPS i operacje STS zagrożeniem dla żeglugi. Także dla portów Zatoki Gdańskiej

Windward wykrył w ostatnim czasie liczne przypadki zagłuszania sygnału GPS w nowej lokalizacji w porcie Nachodka. To oznacza wzrost o 30% celowych zakłóceń systemów nawigacyjnych statków w całym regionie w sierpniu. Na Bałtycu odnotowano dwie strefy, w których zagłuszanie sygnału GPS przekierowuje informacje o pozycji statków w kierunku lądu. Najczęściej ma to miejsce wokół portu w Kaliningradzie i w pobliżu Primorska.

31.08.2025, 15:23
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Czarne chmury nad flotą cieni. Windward alarmuje, zanim dojdzie do katastrofy

Mimo sankcji, miliony baryłek ropy naftowej jest nielegalnie transportowane nowymi szlakami morskimi. Tysiące ton ropy naftowej jest przeładowywane między zbiornikowcami. Operatorzy nie mają problemów z załadunkiem i przeładunkiem ropy naftowej, a potem jej sprzedażą jako „legalnym” ładunkiem. Statki zmieniają bandery, właścicieli, nazwy, przemieszczają się pod fałszywymi banderami, często płyną z wyłączonym systemem AIS.

19.08.2025, 21:10
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przetasowania na morskich szlakach LNG w I połowie 2025 r. [RAPORT]

Import LNG do Unii Europejskiej wzrósł o 18,5% w pierwszej połowie 2025 r. W tym samym okresie chińskie porty przepompowały w imporcie o ponad 20% mniej LNG niż w pierwszej połowie 2024 r. Mimo spadku popytu na LNG w Chinach w pierwszej połowie 2025 r. zaobserwowaliśmy odbicie, a globalny eksport wzrósł o 3% r/r do 210,5 mln ton – podaje Banchero Costa na bazie danych LSEG.

03.08.2025, 15:09
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Morskie inwestycje ratują handel Japonii ze Stanami Zjednoczonymi. Zyskają porty i stocznie [ANALIZA]

Japonia przeznaczy 550 miliardów dolarów na inwestycje w amerykański przemysł, w tym na strategiczne inwestycje w budowę statków. Prezydent Donald J. Trump zawarł bezprecedensową umowę o strategicznym handlu i inwestycjach między USA a Japonią – poinformował Biały Dom 23 lipca br. Stocznie i porty morskie obu krajów muszą przygotować się nowe wyzwania. Japońskie stocznie muszą być gotowe na transfer wiedzy. Japońskie porty muszą przygotować się na zwiększony import dóbr z USA.

26.07.2025, 14:40
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.