Naval Group i norweskie centrum badawcze SINTEF podpisały umowę o współpracy partnerskiej w formie protokołu ustaleń (MoU). Celem jest zbadanie możliwości wspólnego działania w dziedzinie badań naukowych oraz prac rozwojowych (R&D), zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego. Firma jest zainteresowana również sprzedażą fregat najnowszej serii FDI do Norwegii.
Od ponad dwóch miesięcy Chiny nie importują skroplonego gazu (LNG) z USA, co wskazuje, że trwająca między nimi wojna handlowa rozlała się na sektor energetyczny - zauważył w piątek brytyjski dziennik "Financial Times", powołując się na dane firm transportowych.
Duńska firma poinformowała 2 grudnia o sfinalizowaniu umów z trzema stoczniami na łącznie 20 kontenerowców wyposażonych w dwupaliwowe napędy. Łączna pojemność statków ma wynosić 300 000 TEU. W ten sposób Maersk kończy wdrażać plan odnowy swojej floty.
Westinghouse, które wraz z Bechtelem ma zbudować pierwszą polską elektrownię jądrową złożyło pierwsze zamówienia w polskich firmach. Jak poinformowała w piątek firma, chodzi o dokumentację modeli elementów reaktora AP1000 i ewentualną ich produkcję.
Mitsubishi Shipbuilding, część grupy Mitsubishi Heavy Industries (MHI), otrzymała zamówienia od Toyofuji Shipping i Fukuju Shipping na pierwsze w Japonii statki towarowe typu roll-on/roll-off (ro-ro) napędzane metanolem. Oba statki zostaną zbudowane w zakładzie Enoura stoczni MHI Shimonoseki Shipyard & Machinery Works w prefekturze Yamaguchi, a ich ukończenie i dostawa są planowane na 2027 rok.
W Abu Dabi odbyło się 20 maja podpisanie umowy przez włoską stocznię Fincantieri z dostawcą technologii obronnych Edge. Utworzona spółka joint venture Maestral ma budować nowoczesne okręty dla zainteresowanych sił morskich, a pierwszym zleceniem ma być realizacja dużego zamówienia dla straży wybrzeża Zjednoczonych Emiratów Arabskich na 10 patrolowców o wartości 400 mln euro.
QatarEnergy podpisało długoterminowe umowy czarteru czasowego (TCP) z czterema międzynarodowymi armatorami na eksploatację 19 nowych, ultranowoczesnych, konwencjonalnych statków LNG jako część drugiego przetargu armatorów w ramach historycznego programu rozbudowy floty LNG QatarEnergy.
Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
Według informacji DNV, w listopadzie złożono w stoczniach zamówienia na łącznie osiem jednostek zasilanych paliwami alternatywnymi. Są to samochodowce i ro-ro. Cztery z nich mają korzystać z LNG, cztery z metanolu.
Jedna z czołowych firm z turystycznej branży żeglugowej inwestuje w nowe jednostki dla swojej floty, co wiąże się również z odrabianiem strat po pandemicznym okresie. To pierwsze duże statki wycieczkowe zamówione przez od ponad trzech lat, gdy wybuchła pandemia COVID-19. Zaplanowane jednostki klasy World mają być trzecie co do wielkości na świecie.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Broń laserowa dla Royal Navy. Ponad 300 mln funtów na uzbrojenie do zwalczania dronów
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona