W dniach 14 – 16 października w Centrum Operacji Morskich – Dowództwie Komponentu Morskiego (COM – DKM) w Gdyni odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona powstaniu POLMARFOR. W 2028 roku, po przyłączeniu elementów międzynarodowych, przejmie ono odpowiedzialność za planowanie i kierowanie ćwiczeniami oraz operacjami NATO na Bałtyku stając się sojuszniczym dowództwem regionalnym Commander Task Force Baltic (CTF Baltic).
Japonia na rynku globalnym żyje z eksportu i importu, a ten odbywa się przez liczne morskie porty. Jednym z istotnych produktów eksportowych były owoce morza, a ich odbiorcą rynek chiński. Chiny częściowo zniosły zakaz importu japońskich owoców morza w połowie 2025 r. Import owoców morza z Japonii do Chin był objęty zakazem od 2023 roku po zrzucie ścieków z elektrowni jądrowej w Fukushimie.
Sprawdzenie zdolności do prowadzenia operacji obronnej na kierunku morskim to główny cel manewrów Nieustraszony Rekin-25, które rozpoczęły się 12 września na Bałtyku. Manewry są częścią federacji ćwiczeń pk. "Żelazny Obrońca 2025". Uczestniczą w nim wydzielone siły. 3 Flotylli Okrętów, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Ćwiczeniem, które potrwa do 26 września, dowodzi Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego w Gdyni.
Sprawdzenie zdolności do prowadzenia operacji obronnej na kierunku morskim to główny cel manewrów Nieustraszony Rekin-25, które w dniach 12 – 26 września odbędą się na Bałtyku. Manewry są częścią federacji ćwiczeń pod kryptonimem Żelazny Obrońca-25. Uczestniczą w nim wydzielone siły 3. Flotylli Okrętów, 8. Flotylli Obrony Wybrzeża oraz Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Za dowodzenie odpowiada Centrum Operacji Morskich – Dowództwo Komponentu Morskiego w Gdyni.
Globalne przewozy kontenerowe bieżący rok rozpoczęły od trzęsienia, które zafundowały im Stany Zjednoczone zapowiadając, a następnie wprowadzając system wysokich taryf celnych na eksportowane towary. Spotkało się to z działaniami odwetowymi, co jeszcze bardziej studziło prognozy wolumenów na bieżący rok. Szczególnym celem wdrażanych regulacji były Chiny, z którymi Stany Zjednoczone notują wysoki deficyt handlowy w obrocie towarowym.
Port w Hamburgu zanotował bardzo wyraźny wzrost przeładunków kontenerów w I połowie 2025 roku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku było to aż o 9,3 proc. więcej niż w 2024. Ogólnie przeładunki w Hamburgu wzrosły o 3,6 proc.
Syria została obłożona najwyższymi amerykańskimi cłami spośród wszystkich państw świata; taryfy te wynoszą 41 proc. - przekazał w środę portal nadawcy CNBC. W maju prezydent Donald Trump zniósł sankcje wobec Syrii, wyniszczonej wojną domową.
Jeden z czołowych przewoźników w branży morskiej, mający główną siedzibę w Singapurze Ocean Network Express (ONE) opublikował 1 sierpnia wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku obrotowego (podatkowego), tj. od kwietnia do czerwca 2025 roku.
Na Grenlandii nie widać amerykańskich inwestycji, wymiana handlowa z USA pozostaje niewielka, ale wzrosło zainteresowanie wśród innych państw, co może pozytywnie wpłynąć na rozwój ekonomiczny wyspy - ocenia prof. Torben M. Andersen, członek Rady Gospodarczej przy grenlandzkim rządzie.
Pekin oświadczył w środę, że jest gotowy całkowicie znieść cła dla 53 krajów afrykańskich, z którymi utrzymuje stosunki dyplomatyczne. Propozycja nie objęła Eswatini, które jako jedyny kraj Afryki wciąż utrzymuje oficjalne stosunki z Tajwanem.
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim