Port w Hamburgu zanotował bardzo wyraźny wzrost przeładunków kontenerów w I połowie 2025 roku. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku było to aż o 9,3 proc. więcej niż w 2024. Ogólnie przeładunki w Hamburgu wzrosły o 3,6 proc.
Port w Hamburgu zaliczył udane półrocze. Przeładunki ogółem wzrosły w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku o 3,6 proc. i sięgnęły 57,8 mln ton. Świetnie poradziły sobie kontenery – przeładowano aż o 9,3 proc. kontenerów więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, łącznie 4,2 mln TEU.
Port podał, że zwiększył się zarówno import ładunków skonteneryzowanych (o 11,6 proc.), jak i eksport (o 6,9 proc.). Łączna masa ładunków w kontenerach urosła o 6,8 proc. do 41,2 mln ton. Cytowany w mediach Axel Mattern, prezes Port of Hamburg Marketing przypisuje wzrosty m.in. nowym serwisom liniowym i zmianom sojuszy armatorskich.
Największe wzrosty zaobserwowano w przypadku przeładunków kontenerowych na trasach z i na Daleki Wschód (+10,7 proc., łącznie 1,8 mln TEU) oraz na liniach bałtyckich (+20,8 proc, do 734 tys. TEU). Wolumeny z Polski wzrosły o 28,8 proc. Znacznie więcej było też towarów z Danii (36 proc. wzrost) oraz Finlandii (+20,1 proc.). Pośród krajów azjatyckich olbrzymi wzrost zaliczyła wymiana handlowa z Malezją (+93,2 proc.), duże wzrosty zaliczyły Indie (+41,6 proc.) oraz Chiny (+10,5 proc.). Co nie powinno dziwić biorąc pod uwagę m.in. chaos spowodowany wprowadzanymi i zawieszanymi cłami, spadła wymiana handlowa z USA (-19,3 proc.).
Łączne przeładunki w Hamburgu wyniosły 57,8 mln ton. Pośród poszczególnych grup ładunkowych można jednak zauważyć spadki. Towarów masowych było mniej o 3,7 proc (łącznie 0,6 mln ton przeładowanych), drobnica spadła o 3,8 proc do 16 mln ton. Towary sypkie spadły o 6,6 proc. do 8,5 mln ton, zaś ładunki agro zanotowały spadek w wysokości 13,9 proc. do 2,0 mln ton, przy czym eksport zbóż zaliczył kolosalny spadek aż o 80,8 proc.
Poza kontenerami wzrosły jednak ładunki płynne (o 10,3 proc. do 4,7 mln ton).
Do Hamburga w pierwszym półroczu 2025 roku zawinęło o 0,7 proc. więcej statków, ale aż o 51,6 proc. więcej dużych kontenerowców powyżej 10 tys. TEU. Zawijały one łącznie 285 razy. 127 razy w Hamburgu pojawiały się ultraduże kontenerowce o pojemności powyżej 24 tys. To wynik o 29,6 proc. lepszy niż w zeszłym roku.
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął