Pojazd podwodny napędzany siłą mięśni Nautilus 3 to nie wytwór sztucznej inteligencji, a projekt Koła Studentów Techniki Okrętowej Korab. Został zaprezentowany podczas międzynarodowych zawodów International Submarine Races 2025 w Stanach Zjednoczonych.
Umowę na realizację pilotażowego połączenia wodnego na linii Szczecin – Nowe Warpno – Świnoujście podpisano we wtorek w Szczecinie. Pierwszy rejs jednostki, która na swoim pokładzie pomieści blisko 200 osób, ma odbyć się 28 czerwca.
Studenci Koła Naukowego "KORAB" znowu wypłynęli na szerokie wody ze swoimi innowacyjnymi pojazdami. Sekcja łódek RC ruszyła niedawno na Jezioro Grabowskie, by testować sterowanie bezzałogowych żaglówek przed majowymi regatami w Parchowie. Do zawodów przygotowuje się solarny wodolot oraz napędzany siłą mięśni katamaran.
W Sztokholmie pojawiło się rozwiązanie mające na celu redukcję emisji CO2 z transportu publicznego. Mowa o elektrycznym promie Candela P-12, który dosłownie unosi się nad wodą. Nowoczesna jednostka nie tylko eliminuje emisje, ale również znacząco skraca czas podróży – dystans 15 kilometrów do Ratusza Miejskiego pokonuje w zaledwie 30 minut.
Radni z komisji gospodarki morskiej, rozwoju i promocji rady miejskiej Szczecina jednogłośnie poparli pomysł uruchomienia wakacyjnego połączenia promowego Odrą i Zalewem Szczecińskim przez Nowe Warpno do Świnoujścia. Miasto ma dołożyć do tej inicjatywy 130 tys. zł.
Niedawno konstruktorzy Regent przedstawili Straży Przybrzeżnej USA projekt elektrycznego hydroplana morskiego. Statek na razie będzie jedynie podlegał certyfikacji. Być może, że załogi US Coast Guard wsiądą do latających łodzi. Coraz sprytniejsi przemytnicy ludzi i narkotyków są utrapieniem amerykańskiej straży granicznej. Do przemytu używają często szybkich łodzi, a nawet statków częściowo zanurzonych lub podwodnych.
Firma Yinson GreenTech wprowadza na rynek pierwszy w Singapurze w pełni elektryczny wodolot, Hydroglyder. Prezentacja jednostki odbyła się podczas targów Offshore Energy Week 2024 (OSEA 2024), 19 listopada. Zaprojektowany z myślą o transporcie załogi szybki statek ma stanowić znaczący krok w kierunku zrównoważonych innowacji morskich, umożliwiając bardziej przyjazne dla środowiska podróże po singapurskich wodach i nie tylko.
Studenci z koła naukowego Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej KSTO Korab zajęli drugie miejsce w zawodach Sardinia Innovative Boat Week, gdzie w wyścigu pokazali możliwości Solara, zbudowango przez nich od zera wodolotu zasilanego energią słoneczną.
Szwedzka Administracja Morska (Swedish Maritime Administration, SMA) zamówiła łódź pilotową EF-12 od Artemis Technologies. Posiadajaca w pełni elektryczny napęd ma być jedną z pierwszych w swoim rodzaju. Celem inwestycji jest zwiększanie zaangażowania organizacji w dekarbonizację branży morskiej, w tym portowej.
Ponad sześć lat temu, w głowach kilku studentów z Politechniki Gdańskiej zrodziła się niezwykła idea: stworzyć łódź solarną, która będzie latać. Ta śmiała wizja, która początkowo mogła wydawać się nierealna, stopniowo zaczęła się materializować, mimo licznych wyzwań koncepcyjnych, technologicznych i jakościowych. Dziś, dzięki nieustępliwej pracy i determinacji zespołu KSTO Korab z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG, możemy podziwiać efekty ich wysiłków w postaci wodolotu Solar.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie